Nu ti-ai conectat casa de marcat la ANAF? Termen-limita si amenzile uriase!

Nu ti-ai conectat casa de marcat la ANAF? Termen-limita si amenzile uriase!

Daca te numeri printre marii contribuabili care sunt obligati sa isi conecteze casele de marcat la sistemul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si nu ai facut inca acest demers, mai ai la dispozitie doar doua saptamani sa finalizezi procedura de conectare! In caz contrar, risti amenzi usturatoare. Ministerul Finantelor a stabilit termen-limita pentru marii contribuabili data de 30 iunie 2021 si pentru contribuabilii mici si mijlocii data de 30 noiembrie 2021. Procedura a fost demarata inca din luna martie si exista si tot atunci a fost pus la dispozitie si un ghid al conectarii aparatelor electronice fiscale la sistemul informatic al ANAF si Ministerului Finantelor.

Pasi pentru intrarea in legalitate

Prin introducerea obligativitatii de a conecta casele de marcat la sistemul ANAF si MF, Romania mai face un pas important in digitalizarea administratiei, dar si eliminarea birocratiei si reducerea evaziunii fiscale. Acestea sunt si motivele aflate in spatele deciziei potrivit autoritatilor din domeniul fiscal.

Procesul de conectare presupune mai intai informarea asupra tipului de casa de marcat pe care il detineti si daca acesta poate fi conectat la internet. In cazul in care nu permite, va fi nevoie de o interventie suplimentara si un cost suplimentar. Etapa a doua vizeaza achizitia unui abonament pentru pentru serviciile de conectare la internet. In principiu, conectarea se poate face prin GPRS,  prin LAN (cablu) la reteaua de internet locala sau prin WI-FI.

Fiecare operator economic trebuie sa se adreseze  distribuitorilor autorizati/unitatilor acreditate de service cu solicitarea interventiei acestora in scopul trecerii aparatelor de marcat electronice fiscale instalate in profil online si implicit conectarea la sistemul informatic. Potrivit ghidului pus la dispozitie de ANAF-MF, "dupa realizarea conectarii aparatului de marcat electronic fiscal la sistemul informatic, conform procedurii, operatorul economic detinator al aparatului de marcat, poate verifica, prin intermediul serviciului Spatiu Privat Virtual, eventuale mesaje pe care sistemul informatic le poate transmite, referitoare la disfunctionalitatile transmiterii fisierelor de la AMEF la sistemul informatic, conform prevederii art. 2 alin. (2) din OpANAF nr. 435/2021".

Din momentul conectarii, casele de marcat vor transmite datele catre sistemul administratiei fiscale in mod automat, zilnic, odata cu emiterea raportului de inchidere.

Potrivit datelor Ministerului Finantelor, in prezent sunt inregistrate si conectate la sistemul electronic 60.000 de case de marcat. Cei care nu conectat inca dispozitivele mai au la dispozitie doua saptamani (termen pentru marii contribuabili- 30 iunie 2021). Totusi, contribuabilii mici si mijlocii mai au timp pana la 30 noiembrie sa finalizeze demersul.

Amenzi pentru nerespectarea legislatiei

Operatorii economici care detin case de marcat si nu indeplinesc conditiile legii la timp, risca sanctiuni foarte mari. Astfel, legislatia prevede amenda intre 8000 si 10.000 de lei pentru folosirea casei de marcat fara conectarea la serverul ANAF-MF. Permanent, operatorul trebuie sa verifice conexiune si sa ia masuri in cazul unor defectiuni. Va plati intre 2000 si 4000 de lei amenda in cazul in care nu anunta la timp unitatea de service despre defectiune. Nepastrarea memoriei fiscale si a jurnalului electronic se va sanctiona cu amenda de la 40 000 la 60 000 lei.