In societatea in care traim, munca a inceput sa devina pentru din ce in ce mai multe persoane un adevarat stres, pentru unii chiar o dependenta. Sunt angajati care se focuseaza foarte bine pe sarcinile de la locul de munca, in timpul programului, dar care la final de program reusesc sa se deconecteze rapid. Lasa in urma cu usurinta tot ceea ce este legat de job, imediat ce ies pe usa biroului. Nu toti suntem la fel, insa. Unii dintre noi fac greseala de a lua acasa problemele de la locul de munca. Fie ca muncesc la un proiect important si vor sa aiba succes, fie ca isi doresc o promovare sau pur si simplu au un target mai greu de indeplinit, sunt angajati care pun stresul, problemele si provocarile de la job in bagaj si le iau cu ei atunci cand pornesc spre casa. In felul acesta nu fac decat sa se incarce negativ, sa prelungeasca starea de stres si anxietate, uneori fara niciun rezultat. Iata patru sfaturi utile pentru a scapa de acest obicei total nesanatos:
1. Organizeaza-ti programul si prioritatile
In fiecare zi, stabileste o ordine in care vei indeplini sarcinile de lucru. Pune pe hartie un mic orar. Stabileste o prioritate! Poti incepe cu ce este mai dificil in prima parte a zilei si poti lasa ce este mai usor de realizat spre final de program. Asa vei avea satisfactia ca ai reusit sa iti atingi obiectivele si vei reduce din presiunea de pe final de zi. Astfel, nu vei mai simti nevoia sa iei acasa laptopul sau dosarele si sa te gandesti la solutii.
2. Gaseste-ti un hobby
Orele de dupa program sunt doar pentru tine! Invata sa te relaxezi si sa-ti dedici acest timp unor pasiuni care sa iti schimbe starea de spirit. Chiar si atunci cand ai avut o zi grea la munca, incearca acasa pe cat posibil sa faci ceva care sa te ajute sa te simti implinit, fericit, relaxat. Fa-ti planuri pentru weekend sau practica un sport. Hobby-urile te incarca cu energie pozitiva si iti tin departe gandurile legate de munca.
3. Iesi cu familia sau prietenii
Oamenii dragi te pot ajuta cel mai bine sa te deconectezi de la grijile legate de munca. Important e sa le acorzi prioritate in timpul liber si sa intelegi ca la fel de importanta ca viata profesionala este si viata personala. Nu te poti simti pe deplin multumit si realizat doar cu o avansare sau un salariu mai mare, daca pe plan personal nu esti fericit. Iesi in oras, organizeaza mici intalniri, o partida de fotbal, un gratar, o cina romantica alaturi de partenera.
4. Ia-ti pauze si fa-ti planuri de vacanta
Concediul trebuie sa fie sfant! Oricine are nevoie de o pauza dupa o lunga perioada de activitate. Ideea ca vei produce mai mult daca renunti la zilele libere este una eronata. Un angajat obosit si stresat este mai putin eficient. Nu trebuie sa iti iei tot concediul vara. Imparte zilele libere pe sezoane. Alege sa petreci vara o saptamana la mare, iarna o saptamana la munte. Cel mai important este ca in acest interval sa renunti la orice gand de munca. Iti poti programa mici excursii si experiente interesante (sarituri cu parasuta, scufundari, degustari de vinuri). Planurile de vacanta le faci dupa program si astfel nu te mai gandesti la problemele de la job.