Parlamentarii romani vor sa tureze motoarele in procesul de digitalizare a institutiilor publice. Dupa ce pandemia a demonstrat nevoia de interactiune de la distanta a cetatenilor cu primariile, serviciile locale de taxe si impozite sau ANAF, un grup de parlamentari USR-PLUS si PNL a depus un proiect privind obligativitatea introducerii sistemelor moderne de plata in institutiile statului, in special pentru cele care ofera servicii de utilitate publica. Concret, initiatorii cer ca aceste institutii sa accepte incasari prin carduri de credit si debit pentru impozite, taxe, amenzi, dobanzi, penalitati de intarziere, penalitati si alte obligatii de plata printr-un sistem electronic modem de plata la distanta.
Obligativitatea platilor online si contextul actual
Exercitiul din pandemie i-a determinat pe autorii proiectului sa grabeasca procesul de digitalizare pe care Romania si l-a asumat pentru institutiile de stat in urmatorii ani. Potrivit initiatorilor, romanii "aleg sa plateasca online pentru cumparaturile efectuate la comercianti intr-un numar tot mai mare, an de an, culminand cu anul 2020 cand au fost raportate cresteri in utilizarea acestor mijloace de plata cu pana la 50% fata de anul anterior". Totodata, "platile online pentru taxe si impozite au crescut semnificativ in anul 2020 conform raportarilor Ghiseul.ro, numarul de tranzactii s-a dublat iar valoarea incasata s-a triplat fata de anul anterior".
In expunerea de motive, parlamentarii au precizat printre beneficiile obligativitatii introducerii sistemelor moderne de plata: reducerea cheltuielilor operationale, cresterea sumelor colectate de la cetateni, prin incasarea simpla, rapida si sigura, disponibilitate 24 ore pe zi si 7 zile pe saptamana, dar si cresterea increderii cetatenilor in administratia publica locala.
Initiativa legislativa prevede ca primariile si celelate institutii publice pot alege orice forma de plata online. O solutie este inscriere in Ghiseul.ro, dar sunt si primarii care au dezvoltat o solutie software pe propria pagina web cum este cazul celei din Cluj-Napoca.
Modelul Cluj-Napoca
Primaria din Cluj-Napoca, poate una dintre cele mai moderne din Romania, a ales varianta sistemului propriu. Locuitorii pot accesa site-ul web www.e-primariaclujnapoca.ro, unde au posibilitatea a-si achita folosind un card: amenzi, taxe pentru autorizatie liber acces, eliberare carte de identitate, schimbare de nume, impozite etc.
Odata accesat site-ul, utilizatorii au la dispozitie trei variante: plati sume cuprinse in instiintarea de plata, plati fara autentificare si plati cu autentificare. Sistemul este rapid si simplu si utilizatorul este ghidat pas cu pas. Dupa alegerea variantei -spre exemplu plata fara autentificare pentru amenzi- utilizatorul introduce in campurile obligatorii nume, CNP, adresa, telefon, email, suma, datele procesului verbal si autoritatea emitenta, dupa care efectueaza plata.
Locuitorii din Cluj-Napoca pot alege sa faca plati si pe Ghiseul.ro, administratia locala fiind inscrisa in platforma.
Termene si sanctiuni
In cazul in care va deveni lege, termenul rezonabil de implementare a proiectului solicitat de parlamentari este de 6 luni de la data intrarii in vigoare. Institutiile ar putea fi sanctionate daca nu vor implementa procesul digital, iar amenzile ar putea ajunge la 15.000 de lei. Initiatorul proiectului este deputatul Brian Cristian si este sustinut de 50 de semnaturi ale parlamentarilor USR-PLUS si PNL.