La finele anului trecut, organele competente au prezentat opiniei publice un proiect care urmăreşte modificarea Legii Contabilității nr. 82/1991, astfel încât perioada de arhivare a documentelor financiar-contabile faţă de care angajatorul prezintă o declarație informativă privind impozitul reţinut la sursă sau pentru care are îndatorirea de a transmite declaraţia corespunzătoare plăţii taxelor sociale la ANAF, se micşorează de la 50 (forma actuală) la 5 ani.
Mai mult, luni (21.03.2021), propunerea legislativă a primit “votul de încredere” din partea Senatului.
Ce reprezintă statele de salarii?
Statul de salarii (plată) reprezintă un document cu o importanţă semnificativă în activitatea financiar-contabilă a firmei. Ca regulă, oricărei persoane juridice care tranzacţionează munca altor persoane cu scopul de a obţine profit, oferind la rândul său o compensaţie financiară pentru implicarea salariaţilor, îi revine îndatorirea de a completa și ulterior păstra documente care justifică plata retribuţiilor.
Potrivit metodologiei în vigoare, statul de salarii are dublu rol, respectiv:
➔ document care facilitează calculul drepturilor băneşti cuvenite salariaţilor, precum şi al contribuţiei privind protecţia socială şi al altor datorii,
➔ document justificativ de înregistrare în evidenţa contabilă în partidă simplă.
În principiu, statul de plată se realizează în două exemplare (în fiecare lună) pe baza documentelor de evidenţă a muncii şi a timpului lucrat realmente de fiecare salariat, ţinând cont simultan de elemente precum reţineri legale, concedii de odihnă, certificate medicale etc.
Totodată, plăţile făcute în cursul lunii sunt menţionate în statele de salarii, pentru o imagine completă atât din perspectiva cheltuielilor financiare salarii, cât şi a reţinerilor legale din perioada de decontare stabilită.
Ce modificări aduce proiectul de lege?
Cu scopul de a exista o corelație între Legea Contabilităţii 82/1991 şi infracţiunile economico-financiare din Codului penal, principala noutate cuprinsă în proiectul de lege se referă la substituirea obligaţiei privind arhivarea statelor de plată timp de 50 de ani, cu un interval de păstrare mai scurt, respectiv 5 ani.
De asemenea, actul normativ menţionează şi faptul că, prin ordin al ministrului finanțelor urmează a fi stabilite cu exactitate registrele de contabilitate, documentele justificative, inclusiv cele referitoare la statele de salarii și documentele în legătură cu acestea, cărora li se va aplica noul termen de arhivare (cinci ani).
Astfel, în sensul legii “perioadele de arhivare prevăzute de legislația în vigoare sunt nejustificat de îndelungate. Un exemplu în acest sens este obligativitatea arhivării statelor de salarii pentru o perioadă de 50 de ani, în condițiile în care termenele de prescripție a răspunderii penale pentru infracțiunile economico-financiare sunt mult mai reduse”.
Un alt aspect important, în expunerea de motive este cuprinsă şi ideea potrivit căreia, în cazul “infracțiunilor economico-financiare care pot fi săvârșite în legătură cu activitatea unei societăți, sunt prevăzute pedepse cu închisoarea de până la 3 ani pentru săvârșirea infracțiunii de gestiune frauduloasă și de până la 7 ani pentru săvârșirea infracțiunii de delapidare”.
Pentru a intra în vigoare, este necesar ca propunerea legislativă să obţină votul Camerei Deputaților. Pasul următor se referă la promulgarea de către președinte și în cele din urmă, publicarea în Monitorul Oficial.