Nike – cel mai puternic slogan din industria sportiva

Nike – cel mai puternic slogan din industria sportiva

Nike este compania americana care a revolutionat industria sportiva. Povestea din spatele ideii de succes a inspirat oameni din intreaga lume. Sloganul acestora a motivat tot mai multi oameni sa faca sport si sa fie sanatosi. Brandul a avut impact si asupra vietii femeilor din acea perioada a anilor ’60-’70, cand libertatea de exprimare era un subiect tabu. Nike a deschis drumuri care au dat oamenilor puterea de a alege, de a fi liberi si de a lua decizii. De a alerga in cele mai bune echipamente sportive.

Cum schimbi istoria sportului cu 1000 de dolari?

Nike a fost fondata in 1964 de catre Bill Bowerman si Phil Knight.

Bill Bowerman a fost un sportiv de renume national si antrenor la Universitatea Oregon. Acesta era pasionat de atletism si a lucrat din greu pentru a aduce imbunatatiri in performanta atletilor sai. Fiind pasionat de sport, Phil Knight a castigat in timpul studiilor numeroase premii la concursurile de alergat, avandu-l ca antrenor de atletism, pe Bill Bowerman.

Phil Knight a absolvit Universitatea din Oregon si a urmat cursuri postuniversitare la Stanford Graduate School of Business. Dupa absolvire, Phill a plecat intr-o calatorie in jurul lumii, ajungand pana in Japonia, la Kobe. Aici a descoperit pantofii de alergat Tiger, produsi de compania Onitsuka. Knight a fost atat de impresionat de calitatea superioara si de pretul mic incat a aranjat o intalnire cu directorul companiei. La intoarcerea in America, Phill a trimis o pereche de pantofi lui Bill Bowerman, sperand ca va fi de acord sa promoveze produsul, pentru a importa incaltamintea din Japonia, urmand ca ulterior sa o vanda pe piata din SUA.  La vremea respectiva, pantofii sport preferati de atleti proveneau din branduri germane.

In cele din urma, cei doi au ajuns la o intelegere (investind impreuna 1000 de dolari) pe 25 ianuarie 1964 si au fondat Blue Ribbon Sports, compania care s-a transformat mai tarziu in Nike. Numele „Nike” provine de la zeita greaca a victoriei si se pronunta „ny’-kee”.  Primul angajat al companiei, Jeff Johnson, a fost cel care a venit cu aceasta propunere pentru nume.

Sloganul a fost inspirat din ultimele vorbe ale unui condamnat la moarte care a spus „Let’s do it””. Ideea a fost preluata si transformata ulterior de Nike in „Just do it”. Dezvaluirea a fost facuta intr-un documentar despre publicitate, in 2009 („Art & Copy”). Initial, oamenii au privit acest mesaj ca ceva motivational, simtindu-se liberi si foarte inspirati. Apoi, s-au apucat sa faca sport tot mai mult si au bagat de seama ca viata lor capata sens.

Cum faci din Nike un stil de viata?

Se spune ca reclama este sufletul comertului, iar in acest caz, al produsului. In acea perioada americanii erau intoxicati cu o publicitate proasta si in cantitati foarte mari. Erau atat de satui incat atunci cand a aparut Nike pe piata, a fost ca un dus cu apa rece, ca o gura proaspata de aer. Pentru ca Nike este un brand care „te prinde”.

Marca Nike, cu logo-ul sau distinct in forma de V, a devenit rapid considerata un simbol de statut in moda urbana moderna si in moda hip-hop, datorita asocierii sale cu succesul in sport. Incepand cu anii ’80, diverse articole de imbracaminte Nike au devenit elemente de baza ale modei de tineret americane, in special treninguri, sepci de baseball, pantofi de alergare. Deosebit de populari, in perioada  anilor ’90, au fost pantalonii scurti de compresie spandex Nike Tempo unisex, folositi pentru ciclism si alergare, care aveau o captuseala din plasa, impermeabila. In anii 2000 acestia au fost prevazuti cu un buzunar cu fermoar pentru player Walkman sau MP3.

Cateva detalii mai putin cunoscute despre Nike

* Nike a fost fondata in 1964 sub numele de Blue Ribbon Sports si, initial opera ca distribuitor pentru producatorul de pantofi sport japonez, Onitsuka Tiger (astazi Asics). Nike a devenit oficial in 1971.

* Compania a fost fondata cu un cont in banca de numai 1000 de dolari.

* Prima pereche de pantofi Nike a fost facuta cu ajutorul unei forme fierbinti de wafe. Ideea i-a venit lui Bowerman, in 1971 cand el si sotia sa pregateau wafe pentru micul dejun. Privind aparatul i-a venit ideea unei perechi de pantofi cu talpa aderenta ce nu ar mai aluneca pe pista in momentul alergarii. Asa s-a nascut „Nike Waffle Trainer”, patentat in 1974.

* „The Nike Swoosh” – logoul companiei a fost creat de Carolyn Davidson, studenta la Portland State University, pentru suma de 35 de dolari.

* Prima campanie publicitara „Just Do It” a fost lansata in 1988.

* Desi nu mai joaca baschet profesionist din 2013, Michael Jordan castiga in continuare 60 de milioane de dolari anual in redevente de la Nike.

* Primul jucator de tenis profesionist care a semnat un contract cu Nike, acceptand astfel sa reprezinte imaginea companiei, a fost Ilie Nastase, in 1972.

* Reclama din 1987 la pantofii Nike Air Max a avut coloana sonora reprezentata de melodia „Revolution” de la Beatles. A fost pentru prima data cand un cantec de la Beatles a fost folosit intr-o reclama.

* Cel mai mare magazin Nike din lume este in Londra, pe Oxford Street. Acest magazin a costat peste 10.5 milioane de lire pentru a fi construit, se intinde pe trei niveluri si pe aproape 42 de mii de metri patrati. A fost inaugurat in anul 1999.