Ministerul Finantelor Publice incepe debirocratizarea sistemului

Ministerul Finantelor Publice incepe debirocratizarea sistemului

Birocratia a fost mereu un mare impediment in solutionarea oricarei probleme a cetatenilor. Cozile interminabile in fata unui ghiseu la care lucreaza un singur functionar public si teancurile de hartii pe care trebuie sa le atasezi la un dosar ce necesita deseori adaugiri ingreuneaza un proces inutil, ce poate fi facilitat prin digitalizare. Vorbim in ultimul timp tot mai mult despre acest fenomen, ne mandrim cu progresele tehnologice pe care le facem in diferite ramuri ale industriei, insa uitam sa aplicam aceste resurse fix in locurile cheie, unde o astfel de evolutie ar scuti multi romani de ore pierdute pe drum, in insitutii publice si in fata centrelor de copiere si printare a documentelor. Pe de alta parte, trebuie sa luam in considerare si impactul ecologic al birocratiei greoaie din Romania, de la teancurile de hartii, pixuri de plastic si dosare de carton pana la emisiile masinilor folosite pentru a ajunge in locurile in care trebuie depuse actele.

Mecanismul de Redresare si Rezilienta (Recovery and Resilience Facility)

Consiliul pentru Afaceri Economice si Financiare(ECOFIN) s-a reunit in data de 6 octombrie, prin videoconferinta, iar principalul aspect discutat de cei prezenti a fost constituit de problema birocratiei din Romania, implicit Mecanismul de Redresare si Rezilienta. „Romania sustine finantarea substantiala a obiectivelor ecologice si digitale in Mecanismul de Relansare si Rezilienta, dar reaminteste faptul ca statele membre au particularitati nationale, etape de dezvoltare si nevoi diferite. Din acest motiv, si tintele in domeniul climatic si digital trebuie sa fie diferite, adaptate nevoilor de convergenta”, a subliniat Ministrul Finantelor Publice, Florin Citu. Astfel, nu doar nevoia romanilor determina aceasta necesitate de digitalizare, ci si diferiti factori externi. Ne referim aici si la criza pandemica actuala, la masurile de siguranta epidemiologica ce impun distantarea sociala, imposibila uneori din pricina numarului mare de persoane ce asteapta la coada pentru a depune sau ridica documente de la o institutie a statului.

Astfel, „orientarile elaborate de Comisia Europeana par sa complice procesul legat de elaborarea planurilor nationale de redresare si rezilienta. Sustinem flexibilitatea etapelor Semestrului European, pe durata operationalizarii Mecanismului de Redresare si Rezilienta si a elaborarii planurilor nationale de redresare si rezilienta, pentru a evita suprapunerile si pentru a usura sarcina birocratica a statelor membre”, a adaugat Florin Citu. In consecinta, este nevoie de o schimbare, insa aceasta trebuie adaptata conditiilor, din toate punctele de vedere, de care dispune Romania. Aceasta problema nu va lipsi nici de pe agenda reuniunii ECOFIN din perioada 12-16 octombrie. Atunci se vor discuta subiecte importante precum planul de actiune pentru finalizarea Uniunii Pietelor de Capital, dar si pachetul legislativ pentru digitalizarea sistemului financiar.

Ritmul alert al evolutiei tehnologice ar trebui sa se reflecte in primul rand in problemele cotidiene din viata oamenilor. Un sistem birocratic simplificat, adaptat unei perioade de continua ascensiune in domeniul informaticii poate scuti cetatenii de mult timp pierdut, drumuri inutile si nervi intinsi la maxim in fata unui ghiseu al institutiei publice careia se adreseaza.