Interventiile publice ale mediului de afaceri, cu „bataie” directa catre decidentii politici, nu au fost putine in ultimii ani. Dar in toate dintre acestea se cereau lucruri firesti pentru o societate moderna si performanta, cum ar fi o mai mare transparenta financiara, o debirocratizare accelerata a aparatului de stat, precum si o mai buna conectare institutionala la mijloacele moderne de comunicare.
Reforma administrativ-teritoriala, solutia decalajelor de dezvoltare
Exact pe acest ultim aspect se concentreaza si documentul trimis de Confederatia Patronala Concordia premierului Romaniei, consultat si citat de G4 Media. Pe langa digitalizarea accelerata, insa, mediul de afaceri solicita in mod explicit si reforma admnistrativ-teritoriala a Romaniei, a carei fragmentare excesiva, sustin initiatorii documentului, este considerata una dintre cauzele decalajelor de dezvoltare si a lipsei de infrastructura.
O alta componenta importanta a documentului o reprezinta de asemenea accesarea tuturor fondurilor europene disponibile, inclusiv a programului NextGenerationEU de redresare post-COVID. Initiatorii nu uita totodata sa transmita faptul ca o consultare cu mediul privat reprezentativ in procesul elaborarii Planului National de Redresare si Reziliența (PNRR) ar fi mai mult decat utila, numai in acest fel putandu-se maximiza impactul reformelor si investitiilor prevazute de PNRR in economie.
Scrisoarea mediului de afaceri, trimisa intr-un moment-cheie
De asemenea, alte masuri pe care se concentreaza scrisoarea transmisa de mediul de afaceri sunt urmatoarele:
- Incurajarea acumularii si generarii de capital in randul companiilor autohtone prin promovarea reinvestirii profitului sau listarii la Bursa de Valori;
- reducerea deficitului bugetar și echilibrarea structurii acestuia, pentru a asigura mentinerea ratingului de tara in categoria investment grade;
- alinierea si integrarea proiectelor si initiativelor legislative care privesc identificarea electronica a persoanelor, semnatura electronica si cartile electronice de identitate;
- adoptarea actului normativ privind realizarea Cloud-ului Guvernamental, prin care sa se realizeze interconectarea intre institutiile publice.
Scrisoarea trimisa premierului de mediul de afaceri are, prin urmare, o importanta majora, formuland cat se poate de clar asteptarile mediului privat de la noul cabinet instalat la sfarsitul anului trecut. Mai mult, toate aceste asteptari sunt, inca o data, necesitati firesti, asbolut normale pentru o tara care face parte din comunitatea europeana, nimic din corpul scrisorii nefacand obiectul unei cerinte exagerate ori care depaseste normele uzuale.
Nu in ultimul rand, trebuie remarcat ca aceasta solicitare vine intr-un moment-cheie, mai precis cel in care executivul finalizeaza bugetul pe anul 2021, ce urmeaza a fi prezentat public la inceputul lunii februarie. Initiatorii mesajului stiu cat se poate de bine, in consecinta, ca toate cerintele formulate trebuie prinse in scheme concrete de finantare, motiv pentru care timing-ul scrisorii, anterior prezentarii bugetului, este cum nu se poate mai bun.