Marii producători auto europeni încheie primul trimestru în suferință. Dacia își crește cota de piață

Marii producători auto europeni încheie primul trimestru în suferință. Dacia își crește cota de piață

Vânzările de mașini în Europa au scăzut pentru a noua lună consecutiv, deoarece războiul din Ucraina paralizează și mai mult lanțurile de aprovizionare și stimulează o inflație record, care riscă să submineze cererea, odată ce problemele din lanțul de aprovizionare ale producătorilor vor fi rezolvate.

Astfel, înmatriculările de mașini noi în Europa au scăzut cu 18,8% în martie, la 1,13 milioane de vehicule, din cauza lipsei de semiconductori și a altor componente, a anunțat miercuri Asociația Constructorilor de Automobile Europeni - ACEA.

Luna a încheiat un prim trimestru al anului dezamăgitor pentru industria auto, contribuind la o scădere anuală de 10,6% pentru primele trei luni (2,75 milioane de autovehicule vândute), după ce producătorii de mașini mizaseră pe îmbunătățirea condițiilor în 2021.

Războiul din Ucraina a perturbat producția

Trebuie amintit faptul că 2020 a fost un an foarte prost pentru producătorii auto europeni, ca urmare a pandemiei de coronavirus, iar în 2021 reuperarea a fost mult sub așteptări.

Industria auto reprezintă una din pricipalele ramuri ale industriei prelucrătoare în Germania, motorul economic al Uniunii Europene, prin urmare problemele cu care se confruntă aceasta ar putea să se facă resimțite în evoluția economiei europene în 2022.

Nici economia României nu este departe de aceste probleme, în condițiile în care o mare parte din firmele ce activează în industria auto din țara noastră sunt subcontractori ale marilor companii germane.

Lipsa de piese și opririle de producție legate de războiul din Ucraina sunt destinate să limiteze aprovizionarea auto și să întârzie redresarea așteptată a vânzărilor, scrie Bloomberg.

Invazia Ucrainei de către Rusia a perturbat furnizorii locali, forțând Volkswagen AG și BMW AG să oprească temporar producția.

Inflația va eroda cererea

Deși cererea continuă să depășească oferta, inflația record din regiunea euro poate începe să afecteze deciziile de cumpărare, potrivit firmei de prognoze LMC Automotive, citată de Bloomberg.

Se așteaptă ca vânzările în Europa să se îmbunătățească cu greu în acest an, inflația probabil că va înăbuși cererea, apreciază LMC Automotive într-un raport, în care a redus estimarea pentru creșterea în Europa de Vest la doar 0,4%.

Se așteaptă astfel că livrările vor totaliza doar 10,63 milioane de unități, cu mult sub pragul de 14 milioane pe care industria îl depășea înainte de pandemie.

”Cel puțin pentru moment, cererea depășește în continuare oferta.”, apreciază sursa citată, care arată că scăderea puterii de cumpărare va eroda totuși această cerere.

Toate marile pieţe auto din UE (Germania, Franţa, Spania şi Italia) au înregistrat scăderi de două cifre, variind de la un declin de 17,5% în Germania şi până la unul de 30,2% în Spania.

România, contra curentului

În România, în schimb,  înmatriculările de autoturisme au crescut cu 40,2% în ritm anual, până la 11.025 de unităţi în luna martie, o creştere procentuală mai mare în rândul ţărilor din Europa fiind înregistrată doar în Irlanda (40,4%).

De asemenea, în primul trimestru al acestui an, piaţa auto din România a avut cea mai mare creştere din Europa, cu un avans de 39,6% până la 28.978 autoturisme, în timp ce în Europa, vânzările de autoturisme au scăzut cu 10,6%.

În ceea ce priveşte marii producători auto, în luna martie, majoritatea producătorilor auto generalişti au înregistrat scăderi de două cifre, în frunte cu Stellantis (minus 32,9%), Volkswagen (minus 24,3%), BMW (minus 20,5%) şi Renault (minus 14,1%).

În ceea ce priveşte grupul francez, vânzările de autoturisme marca Renault au scăzut cu 28,3% în luna martie însă vânzările de autoturisme Dacia au crescut cu 15,6%, un număr de 36.331 de autoturisme Dacia fiind înmatriculate în luna martie în Europa.

În consecinţă, cota de piaţă a Dacia a crescut până la 4,3% în luna martie 2022, de la 3% în luna martie 2021.