Pandemia a schimbat obiceiurile tuturor. Am facut si continuam sa facem mai multe plati online, achizitionam produse mai des din magazinele virtuale si tot mai multi romani acceseaza retelele de socializare atat pentru a pastra legatura cu cei dragi cat si pentru a se informa. O cercetare realizata de agentia de media Spark Foundry arata ca romanii au folosit mai mult mediul online in ultimul an si jumatate. Fie ca au ales sa vizioneze filme si programe pe platformele dedicate sau sa faca achizitii, sau pur si simplu sa socializeze, a crescut numarul utilizatorilor pe toate retelele. Totusi, accesarea social media se face diferit in functie de varsta. Adultii si seniorii prefera Facebook, in timp ce tinerii sunt mai atrasi de Instagram si TikTok. Studiul poate fi un indicator bun si pentru cei care fac comert online, pentru a-si directiona campaniile de promovare si vanzari in functie de preferintele romanilor.
Facebook, pe primul loc
Studiul a fost realizat de agentia de media Spark Foundry, prin interviuri online, pe un esantion de 805 persoane, cu varsta peste 18 ani, din mediul urban, in perioada 8 - 15 septembrie 2021. Rezultatele indica faptul ca in pandemie romanii au folosit mai mult internetul. Cresterile s-au observat in privinta utilizarii platformelor (53%), a retelelor sociale (48%). Totodata, si obiceiurile de consum s-au schimbat si romanii au facut mai multe plati (55%) si cumparaturi online (52%).
In topul retelelor de socializare preferate de romani se afla pe primul loc Facebook. Reteaua lui Mark Zuckerberg este accesata de toate grupele de varsta, dar mai ales de catre persoanele de peste 55 de ani (98%). Seniorii o prefera pentru a pastra legatura cu cei dragi, dar si pentru a se informa.
Cei peste 45 de ani, din mediul urban, cu studii superioare, sunt mai atrasi de Twitter.
Categoria cuprinsa intre 25 si 34 de ani acceseaza mai degraba Instagram si Pinterest. Cei intre 18 si 24 de ani alegTikTok, Snapchat, Reddit si LinkedIn.
Ce continut prinde mai bine in social media?
Un element important dezvaluit in urma studiului este tipul de continut preferat de romani. Astfel, pentru 78%dintre respondenti imaginile reprezinta cel mai popular tip de continut din social media. Grupa 18-24 aniprefera videoclipurile (72%) sau stories pe Instagram (45%). Adulti aleg continutul de tip live streaming (19%), postarile brandurilor preferate (44%) si imagini si videoclipuri 360 grade (29%).Persoanele de peste 55 de ani tind sa fie mai interesate de articole (61%) si continutul audio (33%).
Astfel de date sunt relevante pentru cei care activeaza in domeniul e-commerce si ii ajuta la selectarea canalului potrivit pentru companie, tipul de produs, categoria de varsta careia i se adreseaza, tipul de mesaj, elementele de content care sa suscite interesul clientilor. Un alt aspect relevat de cercetare este faptul ca "opt din zece utilizatori de Internet din mediul urban sunt de parere ca functia de etichetare folosita de branduri pentru comertul electronic este utila pentru ca reduce timpul de cautare a produsului (74%)".