Mai cumpatati sau mai saraci, de Black Friday? Analiza Frames: comanda medie va fi sub valoarea de anul trecut.

Mai cumpatati sau mai saraci, de Black Friday? Analiza Frames: comanda medie va fi sub valoarea de anul trecut.

Romanii vor fi mai cumpatati de Black Friday sau buzunarul golit de scumpirile din ultimul an ii va obliga sa reduca din comenzi? Ramane de vazut ce se va intampla in Vinerea Neagra din noiembrie, insa analistii Frames au transmis ca anul acesta sunt semnale ca valoarea unei comenzi medii va fi de 400-500 de lei, sub nivelul de anul trecut. Constienti de situatie, si retailerii dezvolta campanii din ce in ce mai agresive pentru a atrage clientii si si-au pregatit deja strategiile.

 

Perspectivele celei de-a 15-a editii a "Black Friday" Romania

"Black Friday" sau Vinerea Reducerilor, evenimet programat in luna noiembrie, vine cu schimbari de perspectiva in 2025. Dupa un an dificil, cu scumpiri, majorari de taxe si o iarna ce se anunta grea, comportamentul de cumparare al romanilor este posibil sa se modifice in cadrul celei de-a 15-a editii a "Black Friday". Astfel, este de asteptat ca valoarea unei comenzi medii sa nu treaca de 400-500 de lei, sub nivelul de anul trecut, reiese dintr-o analiza de specialitate.

Conform estimarilor analistilor Frames, clientii vor cauta cele mai bune oferte, reduceri şi discounturi in special pentru produse de imbracaminte şi incaltaminte, pentru parfumuri, cosmetice in general şi mai putin pentru electronice şi electrocasnice.

"Vanzarile din comerţul cu amanuntul din Romania au scazut semnificativ in ultimele luni, declinul fiind cel mai accentuat din UE. Motivele tin, in principal, de scaderea puterii de cumparare pe fondul inflatiei record din Romania, de trei ori mai mare decat media europeana. In conditiile in care veniturile au inghetat in multe sectoare, atat din mediul public cat si cel privat, deteriorarea puterii de cumparare ii face pe romani sa fie mult mai atenti la ceea ce cumpara. In 2025, oamenii s-au angrenat intr-o adevarata goana dupa promotii, discounturi si reduceri de preturi, achizitiile lor zilnice fiind definite, in mare parte, de campaniile de marketing din retail. De Black Friday 2025 vor incerca sa cumpere ce nu isi mai permit in prezent, vor cauta pe site-uri şi in magazine produsele cu cel mai mic pret, mai ales din zona de imbracaminte şi incaltaminte pentru iarna", arata analiza Frames.

In 2024, "Black Friday" a generat aproximativ 500 milioane de euro, la nivelul intregii luni noiembrie (online&offline). Anul acesta incasarile ar putea ramane ridicate, dar nu neaparat datorita achizitiilor, ci a cresterii preturilor.

"Daca anul trecut am vazut o creştere cu 50 de lei a comenzii medii, anul acesta oamenii vor avea mai putini bani la dispozitie, in contextul scaderii reale a veniturilor, din cauza inflatiei record, de 10%. Scaderea puterii de cumparare se simte tot mai mult, iar efectele se vor vedea şi de Black Friday ", sustin consultantii Frames.

Campanii agresive si oferte spectaculoase

In fata acestei situatii, retailerii si-au facut calculele din timp si au deja strategiile pregatite. Spre exemplu, eMAG anunta reduceri masive si campanii speciale pentru clienti, fiind asteptat sa genereze din nou cele mai mari vanzari.

Romanii au cheltuit, in medie, pentru o comanda, 252 de lei in 8 noiembrie 2024, de Black Friday. Cele mai mari vanzari au fost inregistrate in Bucureşti, Ilfov, Cluj, Timiş, Iaşi, Constanţa, Braşov, Prahova, Sibiu.

La eMAG, Black Friday in 2024 a insemnat comenzi de 896 milioane de lei intr-o singura zi. 3,2 milioane de produse au fost comandate, iar 24% din vanzari au fost in rate.

Anul acesta, printre produsele care se regasesc in oferta eMAG Black Friday se numara televizoare, telefoane, laptopuri, produse din categoria Fashion ai articole sportive, electrocasnice, accesorii pentru casa si gradina, produse de ingrijire personala pentru adulti si copii, mobila, jucarii, anvelope si produse speciale.

Printre magazinele si platformele care si-au pregatit deja reducerile se mai numara si: Flanco, Decathlon, litoralulromanesc.ro, Amazon, Dedeman, F64, Carturesti, Douglas, Lensa, VOYO, Farmec, Cupio, Libris, Teilor, epantofi.ro, Sinsay, Samsung etc.