Lipton este cel mai cunoscut brand de ceai la nivel mondial, fiind liderul pietei, atat ca ceai cald, cat si ca Ice Tea. Pe piata din Romania are o vechime de mai bine 20 de ani, timp in care a cucerit consumatorii prin calitatea gustului si a aromelor desavarsite. Ambalajele Lipton au devenit sustenabile in anul 2020, cand cele originale au fost inlocuite cu unele reciclabile 100%. Astfel, Lipton devine un produs comercializat din natura, pentru natura.
Despre cum a aparut ceaiul in viata noastra, parerile sunt impartite. Miturile ne duc inapoi cu mii de ani, pe vremea cand imparatul Chinei, Shen-Nung, supranumit si „Vraciul Divin”, consuma apa calda, in gradina sa, acesta fiind un obicei des intalnit pentru acele timpuri. La un moment dat, o frunza din copac a cazut in ceasca cu apa calda, iar lichidul si-a schimbat culoarea, dar si aroma. Bautura enigmatica a fost denumita „cha” ori „tay”.
Cert este ca, in timp, oamenii de pe toate continentele au introdus ceaiul in vietile lor, folosindu-l fie ca remediu medicinal, fie doar pe post de bautura aromata.
Brandul Lipton – de la business, la titlu nobil
Brandul a luat nastere datorita lui Thomas Lipton, dupa ani de aventura in cautarea unui scop in viata. Nascut in Scotia, tanarul a umblat prin lume, pana cand, la 32 de ani, era proprietarul unei retele de 20 de magazine care ii purtau numele. Acela fost momentul in care omul de afaceri a decis sa-si extinda business-ul peste hotare, in Statele Unite, devenind ulterior un real succes.
In varsta de 40 de ani, dupa moartea parintilor, in 1890, acesta a plecat intr-o calatorie, care avea sa faca istorie. In drum spre Australia, corabia pe care calatorea a facut o oprire in insula Ceylon, unde businessman-ul scotian a descoperit ceaiul. Acesta a cumparat cinci plantatii de ceai (2.200 de hectare) si s-a dedicat in totalitate acestei afaceri. A urmarit cursul realizarii ceaiului, de la cultivare, prelucrare, productie, cautand mereu cele mai bune inovatii pentru a reduce costurile. Astfel, prin originalitate si prin perfectionarea sistemului de comercializare, el a reusit, in timp, sa reduca costurile de productie si de transport la jumatate, dand lovitura pe piata. Datorita acestui fapt, Thomas Lipton este cel care a schimbat modul de viata al englezilor, prin aceasta bautura aromata.
Regina Victoria a devenit o mare admiratoare a ceaiului produs sub marca Lipton, iar in 1897 i-a acordat antreprenorului, titlul de cavaler, datorita aportului pe care l-a adus la formarea unui „nou stil de viata englez”.
Lipton – de la productie pana la ambalare
La nivel mondial, Lipton este marca cea mai cunoscuta de ceai. Prezent in peste 150 de tari din intreaga lume, brandul detine unele dintre cele mai mari plantatii de ceaiuri (mai bine de 30 de locatii, printre care cele din Kenya si Tanzania). Pentru ca baututa aromata sa ajunga in ceasca, necesita un proces indelungat si special de productie: culegerea mugurilor si a primelor doua frunze din varf, acestea din urma fiind apoi prelucrate (vestejite, taiate, fermentate si uscate), in asa fel incat sa se pastreze calitatea, dar si prospetimea aromei. Lipton reuseste sa ofere ceaiului acelasi gust de fiecare data, datorita unei echipe formata din 40 de experti in degustat ceai, care realizeaza peste 40.000 de astfel de procese, saptamanal.
De-a lungul anilor, Lipton s-a implicat in protejarea mediului inconjurator si sprijina sustenabilitatea, prin introducerea (din 2019) a noile ambalaje 100% rPET (PET reciclat) in pietele din Europa de Vest. Brandul si-a luat angajamentul de a face tranzitia de la ambalaje din plastic virgin la cele realizate din plastic 100% reciclat, pentru intreaga gama de produse, incepand cu sfarsitul anului 2020 si continuand pana la inceputul anului 2021. Pentru a sustine reciclarea selectiva, structura etichetei produsului Lipton va deveni mult mai usor de indepartat. Astfel, noua sticla Lipton este 100% reciclabila si va avea un ciclu de viata prelungit, cu posibilitatea de a fi refolosita de pana la 6 ori. Prin urmare, Lipton se transforma intr-un brand 100% sustenabil si reciclabil.
Brandul Lipton in Romania
Ceaiul Lipton a fost lansat oficial pe piata romaneasca, in septembrie 1998, de catre Unilever Romania. In prezent, sunt disponibile variantele Lipton Yelow Label (ceai negru), Lipton Earl Grey (ceai negru) si Lipton Sun Tea (ceai negru cu aroma naturala de fructe). Dupa ani in care a cucerit piata cu aceste arome unice, Lipton a reinventat modul de prezentare al ceaiului. Astfel, in anul 2009, brandul a lansat noua forma a ceaiului la plic: piramida. Produsul inovativ a fost gandit pentru a oferi ingredientelor (frunze lungi de ceai si plante, bucati mari de fructe si mirodenii) mai mult spatiu de infuzie.
Din luna august 2020, Lipton Ice Tea, marca imbuteliata si distribuita de PepsiCo, a lansat pe piata din Romania noua sticla 100% rPET (PET reciclat). Acest demers urmareste reducerea deseurilor de plastic. De asemenea, la nivel global, in ceea ce priveste procesul de productie al sticlelor Lipton rPET, se estimeaza o reducere a emisiilor de dioxid de carbon cu 40% in comparatie cu productia sticlelor din plastic virgin.
Pe piata din Romania, Lipton este prezent atat cu ceaiurile sub forma de plic piramida, cat si cele tip Ice Tea, disponibile intr-o multitudine de arome originale.