Limite la locul de munca. Invata sa spui si NU!

Limite la locul de munca. Invata sa spui si NU!

Pastrarea echilibrului la locul de munca in relatia cu sefii, colegii sau clientii este pentru multi dintre noi o adevarata provocare. Sa oferi productivitate, dar in acelasi timp sa nu te frustrezi si sa nu iti incalci principiile nu este o misiune usoara, dar in cea mai mare masura lucrurile depind de comportamentul tau si de alegerile pe care le faci si modul in care le comunici celorlalti. Multitasking-ul a devenit o cerinta prezenta la majoritatea joburilor, iar pentru multi orele peste program sunt o dovada a devotamentului fata de companie. In realitate, aceste comportamente nu fac decat sa-ti reduca din randament. Acestora li se adauga si chestiunile de ordine morala. Sa renunti la propriile convingeri si valori, doar pentru a "da bine" in fata sefilor sau pentru a-ti asigura relatia cu ceilalti colegi, nu este o idee buna. Asadar, intotdeauna este nevoie sa impui limite la locul de munca. Iata cateva reguli sanatoase:

1. Invata sa spui si NU!

Daca cerintele de la birou incalca principiile tale, ar fi bine sa clarifici situatia. Ai dreptul sa nu fii de acord cu anumite proceduri sau actiuni care se dovedesc a fi gresite sau imorale/ilegale. Important este sa analizezi fiecare situatie si sa iei o decizie pe care sa o comunici clar. Oamenii trebuie sa inteleaga faptul ca tu nu spui NU din incapatanare sau moft, ci pentru ca nu consideri ca este o idee corecta. Ai intotdeauna grija sa explici pozitia adoptata. Spune NU, dar invata sa oferi si alternative si explicatii.

2. Organizeaza-ti programul si comunica-l

Asa cu iti spuneam si mai sus, orele petrecute peste program nu trebuie sa devina obisnuita. Nu vei face decat sa incurajezi o atitudine care mai tarziu iti va dauna. Cand nu vei mai accepta sa faci ore suplimentare, comportamentul tau va fi perceput ca o revolta personala, nu un refuz perfect justificat. Organizeaza-ti timpul petrecut la birou, stabileste prioritatile, incearca sa te incadrezi cat mai bine in program pentru a nu fi nevoit sa lucrezi in orele tale libere. Comunica-le celorlalti programul tau. Cel mai bine este ca inca de la interviul de angajare sa-ti negociezi programul. Daca nu vrei sa muncesti in weekend, spune asta! Este conditia ta si trebuie cunoscuta de la bun inceput. La fel si in cazul colegilor care iti cer ajutorul. Este in regula sa le oferi sprijin, dar nu sa dedici timpul tau liber pentru a le rezolva lor problemele.

3. Cere si ofera feed-back

Este important sa transmiti colegilor reactiile tale, sa le aduci la cunostinta parerea ta si sa le soliciti feed-back-ul. Asa te asiguri ca eviti situatiile conflictuale. Cand comunici cu sefii sau colegii, fa-o intr-o maniera onesta, da dovada de perseverenta, alege sa spui mereu lucrurilor pe nume. Vorbeste despre ce nu ti se pare in regula!

4. Alternative nu compromisuri

Incearca sa gasesti intotdeauna solutii, fara sa apelezi la compromis. Cand primeste activitati in plus fata de proiectul initial, propune impartirea sarcinilor. Daca un coleg paraseste firma nu trebuie sa accepti tacit sa preiei munca lui, daca nu-ti doresti asta. Te poti ocupa tu de o parte, dar si ceilalti colegi pot avea aportul lor. Si foarte important: calculeaza-ti remuneratia corect. Sa te multumesti cu un salariu mic este un compromis mare. Vorbeste cu sefii si ofera alternative. Daca nu pot sa-ti mareasca salariul, pot oferi alte beneficii: un abonament la servicii medicale, vouchere, tichete de masa etc.

5. Ofera explicatii cu motive clare!

O incalcare a limitelor la birou este sa ti se ceara mai mult decat poti duce in programul stabilit. Daca nu clarifici lucrurile si doar arunci o replica precum: "E prea mult" s-ar putea sa nu scapi de supraincarcarea cu sarcini. In schimb, daca spui "Voi prelua si acest proiect, dar pentru a ma dedica eficient lui, va trebui sa deleg sarcina X catre un alt coleg", ai sanse mai mari sa te inteleaga sefii.