Industria HoReCa s-a mutat in online

Industria HoReCa s-a mutat in online

Pandemia a fost pentru toata lumea o provocare. Lockdown-ul a pus antreprenoriatul din Romania si nu numai in fata unor alegeri importante. Indiferent de domeniu, am asistat la doua situatii: cei care s-au reinventat au avut de castigat; cei care nu au avut curajul sa riste sau au asteptat revenirea la normalitate au inregistrat pierderi uriase, iar unii chiar si-au vazut afacerile ruinate. Cum HoReCa s-a numarat printre cele mai afectate sectoare ale economiei,  furnizorii au avut de depasit o criza fara precedent. Fie ca vorbim de producatorii de vin, bere artizanala, cafea sau branzeturi, toti cei care au ca principala zona de desfacere industria ospitalitatii, au suportat consecintele pandemiei, insa pentru cei cu perspectiva asta nu a fost sfarsitul business-ului, ci o sansa de a se dezvolta.

Faliment sau o noua etapa?

Cu restaurantele din mall-uri, hoteluri si pensiuni inchise, furnizorii HoReCa s-au vazut pusi in situatia de a juca totul pe o carte si de a alege rapid o strategie noua, cu toate riscurile pe care acest pas le implica. Asa se face ca, pe de-o parte am asistat la nenumarate situatii in care deznodamantul a fost inchiderea afacerilor si scoaterea lor la vanzare, iar pe de alta parte producatori care vindeau aproape 100% in HoReCa  s-au mutat cu totul in online. Diferenta dintre succesul unora si falimentul altora a facut-o viziunea de moment. Cu cat s-au aratat mai deschisi la noi cai de a ajunge la consumator, cu atat au avut mai mult de castigat. In cazul unora, trecerea in online a insemnat mentinerea afacerii pe o linie de plutire, insa altii au reusit sa-si atinga target-ul de vanzari, ba chiar si-au depasit profitul din alti ani si au putut sa se orienteze spre noi obiective.

Provocarile din pandemie si solutia salvatoare

Pandemia a venit la pachet cu inchiderea localurilor, masuri de protectie care au implicat cheltuieli suplimentare pentru fiecare furnizor si oameni in somaj, astfel ca pentru a face fata situatiei, online-ul a devenit solutia perfecta. A insemnat pe de-o parte reducerea unor cheltuieli, iar pe de alta parte sansa de a obtine incasari chiar si in perioada starii de urgenta. A fost nevoie de o miscare rapida, iar reteta aplicata a constat fie in deschiderea unui magazin online, folosirea social media, marketing online, fie promovare si apelul la influenceri, reclame si campanii (google ads, facebook ads) pachete de produse sau servicii, promotii si concursuri online, practic testarea oricarui instrument pe care online-ul il are la dispozitie pentru a ajunge la client. Daca unii aveau deja implementate anumite elemente, altii au invatat din mers. Cuvinte ca SEO, brand sau PR au inceput sa fie tot mai des folosite, iar antreprenorii sa inteleaga tot mai mult importanta lor.

Pandemia a insemnat o reorientare pentru aceasta categorie de business-uri, poate chiar solutia salvatoare cand toata lumea era blocata, dar totodata a reprezentat si sansa pentru dezvoltarea segmentului de marketing digital in Romania.  La inceputul anului, datele Eurostat aratau ca Romania este pe ultimul loc in UE in ceea ce priveste utilizarea social media de catre companii, tara noastra fiind depasita chiar si de vecinii bulgari, unguri sau polonezi. Concret, Eurostat anunta ca doar 33% dintre companiile din Romania foloseau in 2019 instrumentele social-media.

Anul 2020 a insemnat o adevarata revolutie in ceea ce priveste deschiderea antreprenoriatului romanesc spre sectorul digital.