Fonduri PNRR pentru restaurarea si promovarea obiectivelor turistice romanesti. Cine poate accesa banii si care sunt destinatiile!

Fonduri PNRR pentru restaurarea si promovarea obiectivelor turistice romanesti. Cine poate accesa banii si care sunt destinatiile!

Faptul ca turismul romanesc are nevoie de promovare ca de oxigen nu mai este o noutate. In timp ce alte state au inteles de mult timp importanta conservarii si protejarii obiectivelor ce prezinta importanta culturala si istorica, pentru a creste accesibilitatea pentru turisti, Romania mai are mult de invatat la acest capitol. Fondurile PNRR alocate sectorului investitii in turism si cultura reprezinta o sansa importanta de care pot profita autoritatile locale pentru a-si restaura obiectivele (monumente, biserici, ruine ale cetatilor) si a crea punti turistice. Turismul nu este doar despre statiunile montane (Valea Prahovei beneficiind de cea mai mare expunere si promovare), despre litoralul de la Marea Neagra sau despre cele cateva statiuni balneo unde s-a mai investit in ultimii ani. Componenta rurala, cea istorica si culturala, elemente gastronomice sunt de asemenea parti ale sectorului turismului.

Primul apel al MIPE din cadrul PNRR pentru investitii in turism si cultura

Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene a publicat  deja metodologia aferenta procedurii de selectie pentru identificarea obiectivelor celor 12 rute culturale. Investitia presupune 2 tipuri de interventii: promovarea a 300 de obiective turistice/culturale si restaurarea a 225 de obiective.  Ministrul Investitiilor si Proiectelor Europene a facut un apel catre autoritatile locale pentru accesarea fondurilor in vederea promovarii localitatilor prin componenta turism si dezvoltarea de noi modele antreprenoriale in jurul obiectivelor.

Fondurile PNRR destinate acestui sector vizeaza atat componenta de restaurare, revitalizare, construire, cat si componenta de promovare prin intermediul digitalizarii rutelor, semnalistica, aplicatii pentru telefon. Mai exact, se doreste crearea si promovarea unor rute turistice si culturale.

Cele 12 rute sunt:

  • Ruta castelelor – 30 de obiective promovate, 5 castele restaurate;
  • Ruta curiilor din Transilvania – 25 de obiective promovate, 5 curii restaurate;
  • Ruta culelor – 15 obiective promovate, 5 cule restaurate;
  • Traseul gastronomiei traditionale romanesti – 30 de obiective promovate;
  • Ruta bisericilor fortificate – 20 de obiective promovate;
  • Ruta bisericilor de lemn – 30 de obiective promovate, 10 biserici restaurate;
  • Ruta manastirilor din zona Moldovei – 30 de obiective promovate, 5 manastiri restaurate;
  • Ruta Sfantul Ladislau pe teritoriul Romaniei – 20 de obiective promovate, 5 obiective restaurate;
  • Ruta castrelor romane – 20 de obiective promovate, 5 castre restaurate;
  • Ruta cetatilor – 30 de obiective promovate, 5 cetati restaurate;
  • Refacerea peisajului cultural din Delta Dunarii in vederea cresterii atractivitatii zonei – 30 de obiective promovate, 30 de obiective restaurate (gospodarii);
  • Ruta satelor cu arhitectura traditionala – 20 de obiective promovate, 150 de case traditionale restaurate din cele 20 de sate cu arhitectura traditionala.

Romania ar putea castiga mai multe puncte la capitolul turism daca intelegem ca este necesara o gandire strategica, turistul are nevoie de o experienta, trebuie sa-i livram o poveste, nu doar cazare si masa. Pachetul complet trebuie sa includa accesul catre secretele gastronomiei, obiceiurile si cultura locala, traditiile si vestigiile istorice, insa prezentate ca un “tot-unitar”.