„Moromete, plateste fonciirea!”; „Pai nu ti-am zis ca n-am?! Ce sa-ti fac eu daca n-am? De unde sa dau? N-am!” Cuvintele pe care preceptorul Jupuitu i le striga lui Ilie Moromete in curtea acestuia, le-am putea auzi in curand fiecare dintre noi. Iar asta pentru ca un ordin recent al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), prin care crește numărul inspectorilor care se vor ocupa de realizarea controalelor la persoanele fizice, da de inteles ca este cu ochii pe toți contribuabilii persoane fizice care și-au determinat singure impozitul și contribuțiile sociale.
ANAF isi extinde competentele de verificare
Astfel, Ordinul 2.778/2020 privind competența de exercitare a verificărilor situației fiscale personale și activităților preliminare acesteia face referire la „orice persoană fizică care are sau a avut obligația să stabilească sau plătească obligațiile fiscale prevăzute de lege”. Atentie mare, asadar, la ce si cum declarati! Mai mult, conform aceluiasi Ordin, verificarea situației fiscale a contribuabililor va fi facuta atat de Directia generala de control, cat și de serviciile de verificări fiscale din cadrul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice, aceste două organe fiscale avand competențe de verificare pe teritoriul intregii tari.
Iar eventualele necazuri nu se opresc aici, pentru ca in situația in care organul fiscal constata diferente fata de creantele fiscale, veniturile sau bunurile impozabile si/sau informațiile declarate de contribuabil/plătitor, acesta înștiințează contribuabilul/plătitorul despre constatările efectuate și solicită documentele pe care contribuabilul/plătitorul trebuie să le prezinte în vederea clarificării situației fiscale.
Numai Declaratia de patrimoniu si venituri are 16 pagini
Astfel, daca in termenul de 30 zile de la comunicarea înștiințării sau dacă documentele prezentate nu sunt suficiente pentru clarificarea situației fiscale, organul fiscal stabilește diferențele de creanțe fiscale datorate prin emiterea unei decizii de impunere sau dispune măsurile necesare respectării prevederilor legale, după caz.
Cat despre documentatia care trebuie completata, daca pana acum volumul de documente și informații solicitate era oricum mare, este bine de stiut ca numai Declarația de patrimoniu și venituri are 16 pagini. Si, pentru ca nimeni sa nu fie luat prin surprindere, mai trebuie spus ca Declarația in cauza conține referințe la actele privind bunurile mobile și imobile deținute în perioada verificată, la conturile bancare (curente și orice tip de depozit) din orice bancă, din țară sau străinătate, titluri de valoare (cum ar fi acțiunile), asigurări de orice fel, la orice tip de venit obținut, inclusiv moștenirile și donațiile, dar și datoriile și cheltuielile efectuate în anul sau anii verificați.