Pandemia Covid-19 a provocat modificări majore nu doar pe plan social, ci şi economic, accelerând şi mai mult dezvoltarea e-commerce-ului (comerț electronic), subliniind totodată necesitatea adoptării unor noi reglementări privind taxa pe valoare adăugată care să corespundă contextului actual. Scopul urmărit: TVA-ul datorat pentru vânzările online să fie plătit țării în care se află consumatorul.
Astel, începând cu 1 iulie 2021, prin intermediul Directivei pe TVA 2006/112 / CE, au intrat în vigoare noile prevederi ce vizează în primul rând piețele/platformele online (în interiorul/din afara UE), cât şi operatorii poștali, firmele de curierat, administrațiile vamale și nu în ultimul rând, consumatorii.
Ce schimbări s-au produs?
În principiu, au fost introduse o serie de modificări referitoare la modalitatea în care se percepe TVA-ul pentru vânzările online, indiferent dacă clienţii au avut în vedere comercianți din interiorul/afara Uniunii Europene, după cum urmează:
➔ Introducerea Ghișeului Unic – One Stop Shop (OSS)
Deoarece sistemul "TVA Mini One Stop Shop" (MOSS) potrivit căruia furnizorii de telecomunicații, radio și servicii electronice se pot înregistra pentru TVA într-un anumit stat membru cu scopul de a contabiliza în ţara respectivă TVA-ul datorat pentru alte state membre, a fost un real succes, potrivit ultimelor propuneri această procedură va fi extinsă și faţă de sectorul business to consumer, vânzările intracomunitare și anumite livrări de bunuri interne.
Prin urmare, avantajul oferit consumatorilor face referire la faptul că, TVA-ul va face parte din prețul plătit vânzătorului. Cu alte cuvinte, nu vor mai exista solicitări din partea serviciilor vamale sau de curierat prin care se solicită o plată suplimentară atunci când bunurile ajung în țara clientului, TVA-ul fiind deja plătit.
Folosind această funcţie, companiile se pot înregistra în ţara de origine, având acces la întregul set de informaţii în propria lor limbă. Odată înregistrat, comerciantul cu amănuntul poate plăti TVA-ul la "ghișeul unic" pentru toate tranzacţiile sale realizate în UE printr-o unică declarație trimestrială.
➔ Eliminarea scutirii de TVA pentru bunurile cu o valoare sub 22 EURO
Conform analizelor efectuate s-a ajuns la concluzia că, în majoritatea cazurilor, această scutire a fost utilizată cu rea-credinţă. Beneficiul fiscal oferea un avantaj companiilor facilitând destabilizarea concurenții din UE.
Astfel de practici au avut ca rezultat o fraudă fiscală estimată la aproximativ 7 miliarde EURO pe an în detrimentul bugetelor UE, rezultând plata unor taxe mai mari de către alți contribuabili.
➔ Stabilirea unei cifre de afaceri de 10.000 EURO pentru înregistrarea în scopuri de TVA
Potrivit vechiului sistem, deţinătorii de afaceri online trebuiau să se înregistreze pentru plata TVA-ului în fiecare stat membru unde înregistrau o cifră de afaceri care depășea un anumit cuantum (prag general diferit în funcție de țară).
Pentru a simplifica şi mai mult procedurile necesare pentru această operaţiune, de la 1 iulie, diferitele valori de referinţă au fost înlocuite cu un prag comun stabilit la nivelul UE, respectiv 10 000 EURO.Totuşi, dacă suma este depășită, taxa se va plăti în statul unde se va face livrarea.
Pentru mai multe detalii, inclusiv recomandări și fișe informative pentru mediul de afaceri poţi consulta pagina care abordează acest subiect.