Se inmultesc semnalele cu privire la situatia grea a bugetului de stat, in conditiile in care Romania are cel mai redus grad de colectare a taxelor si impozitelor, raportat la PIB, din intreaga Uniune Europeana, cu exceptia paradisului fiscal Irlanda.
Este nevoie urgenta de o reasezare a modului in care este realizata strangerea de venituri pentru bugetul de stat, pentru a se putea face o redistribuire echitabila, a declarat, in exclusivitate pentru Risco.ro, Gelu Diaconu, fost presedinte al ANAF.
Dezechilibrele macroeconomice, ciclu de 5-6 ani
”In Romania, la inceputul fiecarei guvernari, pe fondul crizei de resurse bugetare perpetue, parca asistam la un concurs de genul “copiii spun lucruri trasnite” in materie de politica fiscal-bugetara.
In fapt, in fiecare an bugetar, mai ales cand se schimba guvernul, se petrece o sarabanda a peticelilor pe parte de taxe si cheltuieli publice. Toate aceste peticeli au cauze comune aparent opuse : populismul si lobby-ul mediului de afaceri.
Pentru cei care cred ca exagerez ii invit sa numere modificarile anuale ale legislatiei fiscale.
Astfel, se parcurge un ciclu de 5-6 ani (de regula) la sfarsitul caruia deficitele si echilibrul macro sar pur si simplu in aer. Apoi apar ca din spuma marii FMI-ul, Comisia Europeana si Banca Mondiala. Adica Troika salvatoare(sic)!
La un astfel de sfarsit de ciclu se afla acum guvernul Ciuca.”, a declarat, pentru Risco.ro, fostul sef al Fiscului.
”Un sistem fiscal-bugetar colapsat, prost asezat, clientelar si profund inechitabil"
”Dupa 2016 s-au scapat pur si simplu caii la vale: reduceri masive de taxe, concomitent cu cresteri de cheltuieli mai cu seama pentru salarii si pensii “speciale” de la bugetul public.
Consecinta: deficite cronice (balanta de plati, comercial, bugetar), indatorare masiva la dobanzi mari, moneda slabita precum si amanarea cu cel putin zece ani a adoptarii euro.
Daca adaugati si proasta gestionare a pandemiei aveti imaginea noului bolnav al Europei.
In aceasta situatie, fara o reforma profunda a sistemului fiscal, cu un mix de masuri curajoase, noul guvern va capota foarte repede. Cu peticeala de masuri care aduc repede niste venituri in buget de genul noilor taxe anuntate pentru 2022 nu mai merge!
Pentru ca astazi vorbim de un sistem fiscal-bugetar colapsat, prost asezat, clientelar si profund inechitabil.”, arata Gelu Diaconu.
Colectarea, departe de media UE
”De aceea, cu calcule precise de impact intr-o mana si cu rezultatele simularilor procedurilor de administrare fiscala in cealalta mana, ar trebui sa purcedem la:
-fie renuntarea la cota unica (de fapt la cea mai ramas din ea) in favoarea cotei progresive, fie extinderea cotei de 16% la toate categoriile de venituri asa cum a fost la momentul introducerii ei in 2005. Sigur ca la impozitul pe veniturile din salarii vom avea un element de cost/sarcina fiscala suplimentar pentru business si/sau reducere de venit pentru salariat care urmeaza a fi analizat/negociat;
-eliminarea cvasi-totalitatii facilitatilor/cotelor reduse si impozitarea unitara a tuturor activitatilor/societatilor comerciale;
-cresterea taxelor pe proprietate in limite flexibile in raport de valoarea de piata (eventual si pentru suprafete in exces) precum si impunerea unui nivel minim al veniturilor proprii in total buget pentru UAT (stim ca aceste taxe sunt venituri ale bugetelor locale);
-introducerea taxelor pe tranzactii speculative sau a celor de tip “gift tax”;
-extinderea platii CASS la cvasi-totalitatea beneficiarilor de servicii medicale cu exceptia copiilor/tinerilor si a batranilor cu venituri/pensii mici.
Toate aceste masuri ar trebui sa fie subsumate scopului de a realiza o colectare de min 40% din PIB aproape de media UE.”, a conchis Gelu Diaconu.
Trebuie mentionat ca in Romania gradul de colectare se afla de ani buni in preajma nivelului de 33% din PIB.