EXCLUSIV Profesorul Mircea Cosea avertizeaza: Romania nu mai poate continua asa! Problemele structurale cu care se confrunta industria

EXCLUSIV Profesorul Mircea Cosea avertizeaza: Romania nu mai poate continua asa! Problemele structurale cu care se confrunta industria

Productia industriala se afla in suferinta de ani de zile in Romania, iar 2021 a marcat si o premiera nedorita pentru sanatatea economiei autohtone: Comertul si serviciile si-au adus un aport mai substantial la formarea PIB decat Industria.

Profesorul de economie Mircea Cosea a explicat, in exclusivitate pentru Risco.ro ca, desi problemele din 2021 pot parea de conjunctura, aveam de fapt de-a face cu neajunsuri structurale ale industriei romanesti, peste care doar s-a adaugat contextul economic international nefavorabil.

”Trebuie sa dezvoltam productia bunurilor de capital”

Productia industriala este una din cele mai importante probleme ale economiei romanesti, dar careia nu i se acorda suficienta atentie.

Trebuie neaparat sa ne diversificam productia industriala si sa incercam sa dezvoltam productia bunurilor de capital: echipamente si utilaje pentru investitiile pe care le vom face.

Deocamdata, daca vom face investitii, sa zicem autostrazi, va trebui sa importam totul, pentru ca noi nu mai producem in industria noastra bunurile de capital necesare, cum ar fi bitumul, fierul-beton, sticla industriala, feroneria si celelalte.

Deci mare atentie: scaderea productiei industriale poate reprezenta inceputul unei crize in industria noastra, daca nu luam masuri de diversificare a productiei si de incercare de a dezvolta propria noastra baza de cercetare – dezvoltare, pentru a fi mai independenti in productia industriala la diferite articole.

Trebuie sa incercam sa producem in tara componente, nu neaparat la auto, prin atragerea unor parteneri straini.”, a declarat Mircea Cosea, pentru Risco.ro.

”Ar trebui sa avem o baza proprie de cercetare si dezvoltare”

”In Romania, productia industriala este dependenta de cateva tari europene, pentru ca cea mai mare componenta este reprezentata de industria auto.

Or, in acest moment nu mai primim comenzi de la firmele mari din strainatate, pentru care lucram, chiar si pentru firmele care monteaza in Romania, cum sunt Dacia si Ford.

Criza internationala a microcipurilor a condus la o scadere a productiei in Europa, aceste sincope reflectandu-se in scaderea comenzilor catre economia romaneasca.

Este o chestiune care ar trebui sa sa atraga atentia din doua motive: In primul rand pentru ca dependenta asta fata de altii este periculoasa si vedem ca atunci cand unii au probleme, imediat avem si noi.

Ar trebui sa avem deci o baza proprie de cercetare si dezvoltare, chiar si in industria auto.

In al doilea rand, dupa parerea mea, aceasta tendinta de scadere a productiei industriale va continua, pentru ca industria auto pentru care lucram noi in Europa trece la automobilul electric sau hibrid.

Or, noi nu producem asa ceva. Din pacate, piesele si componentele, mai ales bateriile pentru automobilele electrice, nu se vor produce in Romania, ci in Ungaria, in tari din fosta Iugoslavie, deci noi vom ramane cu automobilul clasic, pentru care comenzile vor fi mai putine.”, a explicat analistul economic.

”Structura industriei noastre nu face fata modernitatii”

”De exemplu, acum cumparam echipament militar. Contractele ar trebui sa prevada si posibilitatea ca in Romania sa fie dezvoltata activitatea de mentenanta (intretinere) si poate chiar de producere a unor piese de schimb, ceea ce ar avea un efect important in dezvoltarea industriei noastre.

Dincolo de evolutia conjuncturala, industria romaneasca are o problema structurala: Structura industriei noastre nu face fata modernitatii si unui nou stadiu de dezvoltare, adus de revolutia industriala stadiul 4.0.

In astfel de situatii de criza este nevoie de implicarea Statului, iar programul de investitii din PNRR prevede acest lucru.

Statul are un rol mai important decat inainte, in contextul asta cu atragerea fondurilor europene. PNRR-ul are o parte de productie, de exemplu in ceea ce priveste dezvoltarea cailor ferate.

Aici trebuie o productie care tine de sine, de locomotive, de tot ce inseamna rame de cai ferate si am putea sa producem aceste compenente in tara.

Un alt exemplu este utilajul agricol – cum avem noi o agricultura in dezvoltare, la unele produse suntem pe primul loc in Europa, trebuie sa producem echipement agricol, asa cum produceam si inainte: tractoare, semanatori, combine si asa mai departe.

Romania nu mai poate continua pentru mult timp cu o economie bazata doar pe consum, nu si pe productie industriala. Eu astept de la acest Guvern inceputul unui proces de reindustrializare. Romania trebuie neaparat sa aiba industrie, nu mai poate continua asa.”, a conchis Mircea Cosea.