E-commerce, avans de 15% in 2022. Magazinele online raman vulnerabile in fata hackerilor

E-commerce, avans de 15% in 2022. Magazinele online raman vulnerabile in fata hackerilor

Pandemia COVID-19 a propulsat sectorul de e-commerce din Romania. Jumatate din persoanele cu acces la internet cumpara online.

S-a schimbat comportamentul de cumparare al romanilor

In cei doi ani de pandemie, romanii au fost constransi de circumstante sa isi faca mai mult cumparaturile online, pentru a evita expunerea si contactul fizic, iar acum se vad efectele. In 2020 am asistat in Romania la un avans fara precedent al sectorului e-commerce, care a pastrat trendul si in 2021, iar 2022 ar putea fi marcat de o crestere de pana la 15%. Romanii si-au adaptat comportamentul de cumparare, obligati de context, iar acum cumparaturile online au devenit un obicei.

In cadrul evenimentului Barometrul E-commerce, Florinel Chis, director Asociatia Romana a Magazinelor Online a explicat:

"Odata ce consumatorii au vazut cat de usor este si care sunt beneficiile comertului online au continuat sa comande. Ca urmare, am observat si schimbarea asta de paradigma referitoare la plati - si anume avansul platilor cu cardul care, pentru o serie de retaileri, s-au dus la peste 50% si media a crescut foarte mult din aceasta perspectiva. Lucrurile au continuat in 2021 si continua in 2022 intr-un ritm de consolidare. Am avansat mult peste medie, neasteptat pentru jucatori pentru anul 2020 - si suntem intr-o perioada de consolidare. Anul trecut am vazut un 10% avans, iar pentru acest an estimarile sunt la 13-15%”.

Totusi, statisticile arata ca in Romania doar jumatate din persoanele cu acces la internet fac achizitii online, spre deosebire de polonezi (70%) sau olandezi si finlandezi (90%).

In acest sens, specialistii subliniaza ca este nevoie in continuare de eforturi pentru educarea clientilor, pentru dezvoltarea abilitatilor de a face achizitii la un click distanta.

Magazinele online, vulnerabile in fata hackerilor

Accelerarea digitalizarii, in context pandemic, a evidentiat totodata si vulnerabilitatile consumatorilor romani, dar si ale sectorului e-commerce. Odata cu cresterea numarului de clienti pentru magazinele online si a achizitiilor facute din fata un calculator sau de pe telefonul mobil s-a constatat si faptul ca este necesara sporirea securitatii si educatie in acest sens. Foarte multi romani au cazut in capcana mesajelor false si a atacurilor de tip phishing. De altfel, o analiza recenta arata ca 80% dintre magazinele online din Romania sunt vulnerabile la atacurile de tip phishing, iar acest lucru se traduce in pierderi pentru magazine, dar si pericol pentru clienti. Cresterea numarului de tranzactii online i-a “activat” pe hackeri.

Potrivit analizei realizate de TARA Interactive, companie care ofera servicii de securitate,  magazinele online cele mai vulnerabile la atacurile de tip phishing sunt cele care nu au ultimele versiuni de software instalate, fara SSL/HTTPS si cele care folosesc parole usor de spart pentru panoul de administrare a comenzilor online.

Totodata, este necesara o educare permanenta a clientilor in privinta mesajelor si amenintarilor online: verificarea site-ului, a adresei, verificarea datelor de contact ale comerciantului, informatii privind introducerea datelor de pe card.