Cu o rată de 15%, țara noastră este departe de ținta UE privind eradicarea abandonului școlar timpuriu.
Obiectiv pentru 2030
Statele membre ale Uniunii Europene și-au stabilit obiectivul de a reduce ratele abandonului școlar timpuriu la sub 9% la nivelul UE până în 2030.
O populație cu un grad ridicat de școlarizare reprezintă cea mai bună premisă pentru o economie înalt tehnologizată, un grad crescut de productivitate și o profitabilitate pe măsură.
De asemenea, cu cât o populație este mai mult școlarizată, cu atât este mai aproape îndeplinirea obiectivelor europene privind digitalizarea economiilor și a societăților.
România, record negativ
Comparativ cu 2011, aproape toate statele membre ale UE au raportat o proporție mai mică de abandon școlar timpuriu în 2021, cu excepția Luxemburgului, Slovaciei, Suediei, Cehiei, Ungariei, Bulgariei, Poloniei și Germaniei, care au raportat toate o creștere mică, sub 3%, arată datele Eurostat.
Astfel, ponderea abandonului școlar timpuriu, un termen care se referă la cei care părăsesc devreme educația și formarea profesională, a scăzut constant în UE în ultimii 10 ani, de la 13% în 2011 la 10% în 2021.
Deși România nu face parte din grupul țărilor în care rata abandonului școlar timpuriu a crescut în ultimii zece ani, țara noastră deține recordul negativ în UE, în această privință.
Cel mai mic procent în Croația
În 2021, statele membre care au raportat cele mai scăzute cote de abandon timpuriu de la educație și formare profesională au fost Croația (2%), Slovenia, Grecia și Irlanda (toate 3%) și Lituania și Țările de Jos (5%).
În schimb, cele mai mari ponderi au fost înregistrate în România (15%), Spania și Italia (ambele 13%) și Bulgaria, Ungaria și Germania (12%).
Șaisprezece state membre au atins deja ținta la nivelul UE pentru 2030 (sub 9%) pentru acest indicator: Belgia, Cehia, Irlanda, Grecia, Franța, Croația, Letonia, Lituania, Țările de Jos, Austria, Polonia, Portugalia, Slovenia, Slovacia, Finlanda și Suedia.
Bulgaria și România, excepțiile
În 2021, ponderea la nivelul blocului comunitar a celor care părăsesc timpuriu educația și formarea profesioanlă a fost mai mică pentru femeile tinere decât pentru bărbații tineri în toate statele membre ale UE, cu excepția Bulgariei și României.
Mai mulți bărbați tineri au părăsit devreme educația și formarea profesională decât femeile în 2021 - 11% dintre bărbați, comparativ cu 8% dintre femei.
În UE, comparativ cu 2020, atât ponderea bărbaților, cât și procentul de femei care părăsesc timpuriu școala și formarea profesională au scăzut ușor, cu 0,4%, respectiv, 0,1 %.
Eurostat face precizarea că indicatorul abandonului timpuriu de la educație și formare profesioanlă este definit ca procentul populației cu vârsta cuprinsă între 18 și 24 de ani cu cel mult studii medii inferioare și care nu a urmat studii sau formare (formală sau non-formală) ulterioară.