Pe soselele patriei continua sa circule autovehicule care polueaza puternic, iar veniturile romanilor le permit sa achitizioneze, in majoritatea cazurilor, masini second-hand. Datele oficiale aratau ca la fiecare masina noua se adauga alte patru second-hand, aduse din strainatate. Unul dintre mijloacele prin care se incearca intinerirea parcului auto este programul dedicat casarii rablelor. AFM a anuntat demararea unei noi sesiuni Rabla Clasic si Rabla Plus pe data de 13 mai. Bugetele celor doua programe au fost suplimentate si pot fi accesate de persoane fizice, persoane juridice, primarii si alte institutii publice.
Statul accelereaza programele pentru scoaterea masinilor vechi din circulatie
Programul de stimulare a innoirii Parcului auto national (Rabla Clasic) si Programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera in transporturi (Rabla Plus) vor fi deschise in luna mai, potrivit anuntului facut de Administratia Fondului pentru Mediu. Astfel, in perioada 13-31 mai 2022, se va defasura prima sesiune, in care persoanele fizice se vor putea inscrie in cadrul celor doua programe prin intermediul dealerilor autorizati, iar persoanele juridice vor putea depune dosarele de finantare prin accesarea aplicatiei informatice puse la dispozitie de AFM.
O noutate o reprezinta divizarea bugetelor alocate persoanelor juridice in cele doua programe, unitatile administrativ-teritoriale si institutiile publice urmand sa beneficieze de sume dedicate acestora.
Pentru ca din anii anteriori au ramas sume neaccesate, s-a trecut la suplimentarea bugetelor pe anul 2022. Potrivit informatiilor transmise de AFM, pentru aceasta sesiune sunt puse la dispozitie urmatoarele sume:
-Programul Rabla Clasic, beneficiari persoane fizice – 335.500.000 lei;
-Programul Rabla Clasic, beneficiari persoane juridice – 123.000.000 lei;
-Programul Rabla Clasic, beneficiari U.A.T.-uri si institutii publice –
50.000.000 lei;
-Programul Rabla Plus, beneficiari persoane fizice – 262.000.000 lei;
-Programul Rabla Plus, beneficiari persoane juridice – 190.300.000 lei;
-Programul Rabla Plus, beneficiari U.A.T.-uri si institutii publice – 100.000.000 lei.
Intinerirea parcului auto din Romania, misiune pe termen lung
Desi in Romania se deruleaza de ani buni programul Rabla, misiunea de a scoate din uz masinile vechi poluante este una dificila. Potrivit statisticilor Registrului Auto Roman, in 2021 aveam in continuare zeci de mii de autoturisme Non Euro pe strazile din tara, unde circulau si mii de masini incadrate la Euro 1 (1992-1996), alte cateva sute de mii de masini cu norma de poluare Euro 2 (1996-2000), peste 700.000 de vehicule cu norma de poluare Euro 3 (2000-2005).