Decizii dure luate de Tarom si STB in plina criza. Cum ne-ar putea afecta:

Decizii dure luate de Tarom si STB in plina criza. Cum ne-ar putea afecta:

Cifrele reci actualizate astazi de Ministerul Muncii in ce priveste situatia contractelor de munca suspendate ori incetate, in usoara crestere fata de ziua de 21 aprilie (1.025.188 fata de 1.005.508), ne afecteaza, invariabil, pe toti. Pentru ca degeaba ne imaginam ca sunt situatii indepartate, fara legatura cu noi. Dimpotriva, intr-un fel sau altul, toti suntem interconectati la nivelul actualei societati, iar pierderea unui loc de munca inseamna efecte in lant care vor ajunge, fara doar si poate, in cele din urma, si la noi.

Dupa STB, probleme si la Tarom

Astfel, dupa anuntul viceprimarului Capitalei conform caruia aproape 2000 de angajati ai Societatii de Transport Bucuresti din totalul de 11.000 ai regiei vor fi trimisi in somaj tehnic cu 75% din salariu, iata ca si Tarom a anuntat o masura oarecum similara. Astfel, un numar de 1.112 angajaţi ai transportatorului aerian national Tarom vor intra in somaj tehnic 90 de zile, din 27 aprilie, urmand sa beneficieze de o indemnizatie de somaj tehnic de 75% din salariul de baza aferent postului ocupat. „Avand in vedere lipsa resurselor financiare, materiale si necesitatea conservarii resurselor umane ale companiei, managementul acesteia a decis ca, pe perioada in care activitatea de transport aerian prin curse regulate va fi suspendata, o parte a personalului sa intre in somaj tehnic.”, se arata in informarea trimisa de companie. Pentru a avea imaginea completa a situatiei companiei, mai trebuie spus, insa, ca aceasta are peste 1.900 de angajati, iar castigul mediu lunar per angajat determinat pe baza cheltuielilor de natură salariala a fost stabilit la 7.835 lei in 2019.

Primaria suporta 80% din cheltuielile transportului public

Pe de alta parte, masurile anuntate de Aurelian Badulescu, viceprimarul Capitalei, nu reflecta in totalitate situatia din STB. Astfel, pe langa somajul tehnic al celor aproximativ 2000 de angajati, decizie care vizeaza atat vatmanii si soferii de autobuz sau troleibuz cat si controlorii si vanzatorii de bilete, programul este de asemenea redus pentru cei 9000 de angajati care inca muncesc, cei care nu au intrat in somaj tehnic urmand sa lucreze in ture reduse de la cinci la patru zile, astfel incat toti sa isi poata lua salariul. Nu este de mirare, prin urmare, ca, intregul parc auto al societatii a fost redus cu 40% ca efect al acestor masuri, o problema suplimentara care a aparut fiind aceea ca, in lipsa calatorilor, Primaria Bucuresti suporta in acest moment 80% din cheltuielile unui transport public si asa subfinantat. Coroborand acest detaliu cu anuntul de la inceputul acestui an al directorului STB, Andrei Creci, conform caruia ar fi nevoie de o marire a pretului de calatorie, pretul actual de 1,3 lei fiind acelasi de 11 ani, rezulta ca, imediat dupa relaxarea masurilor de distantare sociala, cresterea pretului ar putea fi una dintre primele masuri la care sa recurga actuala conducere a societatii pentru a-si acoperi pierderile din timpul carantinei.