Sa investesti intr-un business nou pe timp de pandemie poate fi considerata o adevarata lectie de curaj. In anul pandemic 2020, restrictiile, clientela redusa, incertitudinile si masuri drastice au trimis in faliment multe afaceri. Multi antreprenori au facut un efort urias pentru a-si mentine pe linia de plutire business-ul. In aceste conditii, sa iti deschizi o afacere a reprezentat un exercitiu de ambitie si un risc al esecului total asumat. Daca afacerea este si in industria ospitalitatii, cu atat mai mult. Cu pierderi de 3.5 miliarde de euro in 2020, industria ospitalitatii traverseaza o perioada extrem de dificila. Mai mult inchise, multe localuri nu au mai putut supravietui pandemiei, iar consecintelor financiare li s-au adaugat si pierderile de personal calificat. Semnalele de la autoritatile statului au fost slabe, dialogul timid, iar sprijinul s-a tradus mai mult in promisiuni, sunt de parere specialistii din domeniu.
Cu acest context si cu lipsa de certitudini in privinta redresarii acestui sector al economiei, au existat si antreprenori motivati sa demareze noi investitii, sa dezvolte business-urile, sa porneasca afaceri noi. Daca pentru business-urile mai vechi in piata, in aceste vremuri tulburi solutiile au fost reinventarea si adaptarea, am aflat si care sunt ingredientele unui business pornit de la zero in pandemie.
Afacere deschisa in plina pandemie
Irina a investit 58.000 de euro intr-un bistro deschis in capitala in 2020. Experienta de peste 16 ani in acest domeniu i-a dat curajul sa faca acest pas, insa momentul nu a fost lipsit de temeri. Vedea luna de luna cum patronii din industrie pun lacatul pe afaceri. Totusi s-a ambitionat.
„In plina pandemie m-am gandit sa mai deschid un bistro, La Ingineri Bistro, locatie in care am investit pana in acest moment 58.000 euro, o suma mare daca ne gandim la perioada pe care o traim, dar o suma modica daca am fi trait vremuri normale. Am deschis locatia pe data de 30 octombrie 2020 cu cinci angajati si acestia au si ramas. In acest moment nu ne permitem noi angajari”, povesteste Irina.
Prima lovitura a primit-o la nici o saptamana de la debutul afacerii. Situatia epidemiologica avansa galopant in Romania si autoritatile treceau la masuri mai drastice.
„Sincer, am pornit la acest drum fara a ma gandi prea mult la ce o sa fie dupa ce o sa deschid. Eram preocupata mai mult de cum sa amenajez locul, la ce nevoi am, ce utilaje am nevoie. Temerile au venit abia la o saptamana dupa ce am deschis La Ingineri Bistro cand Guvernul a decis inchiderea restaurantelor la interior si atunci a trebuit sa ne axam mai mult pe livrari cu toate ca detinem si o terasa foarte mare, dar iarna isi spunea cuvantul”, isi aminteste antreprenoarea.
Bistroul Irinei este un local studentesc , dar nu numai. Ofera servicii de dine-in si delivery. In acest sector concurenta este mare, insa pandemia a demonstrat ca doar cei care se adapteaza si sunt deschisi la nou reusesc sa evolueze. Am intrebat-o care sunt ingredientele succesului in business din experienta personala, dar si care sunt provocarile prin care trece un antreprenor in Romania.
„Succesul porneste de la cum iti formezi echipa, cum te porti cu ei si cu clientii tai si de aici cresti. Domeniul ospitalitatii este despre a crea amintiri speciale, momente magice.In acest moment la o scala mica dar, poate, in viitor, la o scala mai mare. Cred ca fiecare industrie ar trebui sa-si concentreze atentia pe oameni. Chiar daca sunt angajatii tai sau oaspetii tai! Pentru ca la finalul zilei, acesta este elementul care aduce succes unei companii. Am pornit in acest domeniu inca din 2005, iar piedica majora este birocratia. Nu am ajuns inca sa ne digitalizam 100%, inca mai imprimam documente si mergem cu ele personal sa le depunem pentru autorizatii spre exemplu. Am simtit in ultima perioada odata cu pandemia ca noi, domeniul ospitalitatii, nu suntem atat de importanti. De ce oare restaurantele sunt deschise acum doar 30%, iar mall urile, targurile, sunt deschise fara restrictii? Este oarecum nedrept fata de HORECA”, marturiseste Irina.
Daca ar fi sa dea un sfat antreprenorilor, acela ar fi simplu, in aparenta: „sa se apuce de un bussines, insa nu inainte de a porni de jos. Vei fi un manager adevarat doar atunci cand ai trecut pe la toate departamentele. Urmati-va visele, dar fiti responsabili!”, este mesajul antreprenoarei.