In societatea actuala, de relatiile care se stabilesc la locul de munca depind intr-o masura destul de mare productivitatea angajatilor, imaginea si evolutia companiei. Desi pentru multi antreprenori poate parea un subiect banal, o atmosfera tensionata intre angajati si sef poate sa scada randamentul celor dintai. Este unul dintre motivele pentru care tot mai multe persoane cu functii de conducere incearca sa faca trecerea de la conceptul de "sef" la cel de "manager".
Diferente si avantaje
De cate ori nu ati auzit probabil un prieten plangandu-se ca "seful meu tuna si fulgera" sau ca "incerc sa evit sa interactionez cu patronul pentru ca nu-i suport atitudinea" ? Pe de alta parte sunt si angajati care se declara foarte multumiti de relatia cu managerul si care au reusit in timp sa evolueze si sa capete noi aptitudini pe baza unei colaborari fructuoase cu managerul. Nu oricine poate sa adopte o atitudine de manager, este si explicatia pentru care multi s-au limitat la a ramane doar sefi. Un manager va stii intotdeauna sa inspire incredere, nu va face diferenta intre angajatii barbati si femei, nu va adopta o atitudine de superioritate doar pentru a genera teama, va stii sa asculte si sa inteleaga un subordonat. Cei mai multi descriu managerul drept persoana care cunoaste bine atributiile angajatilor si are capacitatea sa le imparta sarcinile in mod corect pentru ca rezultatul final sa fie un succes. Un sef pe de alta parte, va dori intotdeauna sa i se recunoasca meritele si uneori isi va asuma si munca si rezultatele angajatilor. Va adopta deseori un ton agresiv si niciodata nu se va plasa de partea angajatilor. Nu va folosi "facem", ci "faceti". Rar va spune "sa cautam solutii", ci mai degraba "astept solutii". Avantajele in a fi manager, spre deosebire de sef, se regasesc cel mai bine in relatia cu angajatii, care in cazul managerului este bazata pe empatie, colaborare, indrumare si observare. Pare surprinzator, dar un angajat va sacrifica din orele libere pentru a finaliza un proiect daca vede in manager un partener, decat daca un sef i-o impune.
Cum iti poti schimba atitudinea?
Daca iti doresti ca de maine sa faci trecerea de la sef la manager, poti incepe cu cativa pasi importanti:
* Cunoaste-ti oamenii (cine sunt, ce calitati au, ce rezultate au adus firmei, ce nevoi au)
* Invata sa-ti asculti angajatii (comunicarea nu trebuie sa fie unilaterala)
* Accepta pareri si sugestii
* Renunta la atitudinea de dictator
* Inlocuieste orgoliul cu modestie
* Contruieste-ti propria strategie pentru a capta atentia subordonatilor, fara sa o impui agresiv