Cum „distrugi” o afacere in social media? Reteta esecului!

Cum „distrugi” o afacere in social media? Reteta esecului!

 

Nu esti online, nu existi! Aceasta pare sa fie deviza in ziua de astazi, iar daca ai o afacere sau te ocupi de o companie si vrei sa fie vizibila, trebuie sa stii sa impui si o imagine in mediul virtual. Beneficiile sunt multe: faci mai usor cunoscuta afacerea , atragi clienti, fidelizezi publicul, obtii vanzari mai mari. Dar aceste avantaje, vin la pachet cu pericolele din social media. Unele tin de modul in care cineva gestioneaza o pagina de business si de strategiile pe care le adopta in comunicarea online, altele de securitatea pe internet. Te-ai gandit insa ca dincolo de toate acestea pot sta cateva greseli aparent banale care iti „ucid” afacerea online? 

In general, in cazul marilor companii, de partea de social media se ocupa o agentie de marketing. Este bine sa fie o echipa cu experienta, cu performante si cunostinte bogate in domeniu. Chiar daca asta inseamna si cheltuieli mai mari. Daca in schimb afacerea este una de familie, la inceput de drum, sa zicem, atunci, o persoana se va ocupa de contul de business. Exista biblioteci intregi cu manuale despre cum sa construiesti strategii, cum sa faci campanii eficiente de vanzare sau promovare. Multi iti spun ce trebuie sa faci, dar totul poate fi in zadar daca nu stii si ce trebuie sa nu faci. Care este reteta esecului online?

Cum ruinezi imaginea companiei in mediul online in trei pasi?  

1. „Razboiul” cu fanii

Compania pe care o reprezinti nu poate fi placuta de toata lumea. Unii vor aprecia produsele, postarile, evenimentele, dar vor fi si nemultumiti. Vor da review negativ, vor raporta anunturile si reclamele sau vor lasa comentariu negativ la o postare. Primul instinct este sa stergi comentariul, poate sa-i interzici activitatea pe pagina acelei persoane ( facebook banning ) sau sa-i raspunzi mai agresiv, pentru ca stii ca nu are dreptate. Primul pas, prima eroare! Vei porni un adevarat tsunami de reactii negative.

Pont: Nu intra niciodata in razboi cu fanii paginii. O solutie inteligenta ar fi sa raspunzi prompt, cu dovezi, sa-i ceri sa iti ofere mai multe detalii despre nemultumire/ incident pentru a gasi impreuna o rezolvare, pentru ca scopul companiei este sa vina in sprijinul clientului. Nu pornesti conflict, ci minimizezi atacul.

2. Postezi continut personal

Este al doilea ingredient al retetei esecului online. Asociezi activitatea ta personala cu imaginea companiei. Personal iti place o postare, si te apuci sa o distribui din contul de business. Postezi pe pagina companiei poze sau aspecte personale in criza de inspiratie sau in goana dupa un like. Comentezi folosind contul de business la postarile altcuiva. Iata ce simplu este sa anulezi practic identitatea companiei.

Pont: Profilul este pentru tine, pagina de business este pentru companie. Regula de aur in social media.  Asa cum personal ai un „to do list”, pentru compania ta in social media trebuie sa ai o strategie in care iei in calcul: Cum comunici? Ce comunici (content relevant)? Cui te adresezi(public-tinta)? Cand comunici ? Chiar daca exista posibilitatea ca unele comunicari sa le promovezi,  reach-ul organic este important.

3. Cazi usor in plasa hackerilor/ phishing

Phishing-ul este poate cea mai cunoscuta capcana. Face favagii in randul companiilor mici, dar hackerii au dat tunuri si in randul marilor companii  sau in cazul institutiilor publice. Ai auzit de asta, dar totusi nu te poti abtine sa deschizi mesajele personalizate atractive, dai click la intamplare pe link-uri sau in pauze mai incerci un joc online. Fa toate aceste lucruri de pe pagina de business si asteapta-te la un dezastru.

Pont:

Mesajele care par reale sunt deseori mijloace de incercare de furt al identitatii. In cazul de fata, al datelor confidentiale ale companiei. Sunt copiate logo-urile unor companii sau institutii, esti avertizat ca vei pierde pagina, ca a fost raportata, ti se cere sa faci dovada ca iti apartine furnizand date sau ti se indica sa completezi formulare din link-uri bizare. Daca este pagina companiei si mai ai si campanii sau reclame in derulare, deci conturi bancare asociate pentru plata, s-ar putea sa te trezesti cu pagube financiare foarte mari. Cel mai simplu te aperi de ele daca nu deschizi astfel de mesaje, nu dai curs „instructiunilor” si cauti sa verifici sursele.