Coca-Cola este cel mai mare brand din lume, avand o istorie veche de aproape 135 de ani. The Coca-Cola Company are sediul in Atlanta, Georgia. Bautura care a fost vanduta initial ca medicament impotriva problemelor de digestie sau a oboselii, a devenit produsul cel mai cunoscut la nivel mondial, datorita retetei unice si a strategiilor de marketing. In prezent, renumita bautura carbogazoasa Coca-Cola se gaseste in mai toate magazinele, restaurantele si automatele cu bauturi si mancare, la nivel global (peste 200 de tari). Fie ca este denumita Coke (S.U.A.) sau Coca-Cola (Europa), brandul va ramane pentru totdeauna cea mai cunoscuta marca.
Coca- Cola – un medicament care a schimbat istoria
Coca-Cola, renumita bautura carbogazoasa, a fost inventata in anul 1886 si brevetata initial ca medicament. John Pemberton este farmacistul din Atlanta care a conceput aceasta reteta unica. Inventatorul sustinea ca bautura Coca-Cola a vindecat numeroase boli, printre care dependenta de morfina, dispepsia (tulburare a procesului de digestie), neurastenia (insomnie, oboseala), durerile de cap si impotenta. Prima reclama publicata de farmacist pentru Coca-Cola a fost in „Atlanta Journal” (1886). In urmatoarele opt luni, s-au vandut aproximativ 9 bauturi zilnic.
Ulterior, omul de afaceri Asa Griggs Candler a cumparat licenta, iar strategia de marketing pe care a folosit-o a facut din Coca-Cola, o marca inregistrata care a dominat piata bauturilor racoritoare carbogazoase din acea perioada.
Reteta unica Coca-Cola contine zahar, ulei de portocala, ulei de lamaie si vanilie, motiv pentru care Coca-Cola Corporation este cel mai mare consumator de extract natural de vanilie din lume.
Pana in 1895, brandul Coca-Cola a cuprins intregul teritoriu al Statelor Unite, ca mai tarziu, in 1899 sa fie exportat si in Cuba. Incepand cu 1901, Coca-Cola a cucerit si piata europeana.
Coca-Cola - inovatii si advertising
Dupa ani de schimbari in management si tentative de a copia brandul, Coca-Cola Co. a propus companiilor de imbuteliere sa realizeze o sticla originala, distincta. Astfel, in 1915, Root Glass Co., inspirandu-se de la boabele de cacao, a venit cu propunerea sa ofere sticlei o forma alungita si nervuri distincte. Compania a castigat inregistrarea brevetului, iar in urmatorul an, prin semnarea unui contract cu Coca-Cola, a inceput fabricarea sticlelor Coca-Cola, de sticla.
In anul 1950, Coca-Cola a devenit primul produs de consum care a aparut pe prima pagina a revistei „Time”. Zece ani mai tarziu, Coca-Cola a lansat doza de 350ml.
Pe piata din Romania, Coca-Cola a intrat in 1989, marcand generatii intregi prin reclama „Sarbatorile Vin”, avand in prim-cadru, camioanele de Coca-Cola luminate si Mos Craciun imbracat in rosu.
Brandul Coca-Cola a cucerit Romania
Coca-Cola este, fara indoiala, cea mai populara bautura racoritoare din istorie. Pentru a putea tine pasul cu dezvoltarea continua si acoperirea globala, in fiecare tara in care este prezenta, compania functioneaz
a in cadrul unui sistem foarte bine pus la punct. Acesta este alcatuit din The Coca-Cola Company si din imbuteliatori.
In Romania, acest sistem este structurat prin Coca-Cola Romania (filiala The Coca-Cola Company) si Coca-Cola HBC Romania, care asigura imbutelierea, distributia, vanzarea si marketing-ul operational pentru produsele Coca-Cola. Coca-Cola HBC Romania este membra unuia dintre cei mai mari imbuteliatori la nivel global din cadrul Sistemului - Grupul Coca-Cola Hellenic.
Compania Coca-Cola HBC Romania este prezenta in Romania din anul 1991, cand a imbuteliat oficial prima bautura Coca-Cola. Ulterior, portofoliul a fost dezvoltat prin introducerea Fanta (1993) si Cappy (1995) in palmaresul Coca-Cola.
De-a lungul celor aproape 30 de ani, compania a extins linia de productie, astfel ca, in 1995, au fost deschise fabricile din Ploiesti si Timisoara, iar in 2002, cea din Poiana Negrii, unde s-a inceput productia si imbutelierea de ape minerale: Dorna, Izvorul Alb, Poiana Negri. Portofoliul de marci a fost completat de bautura carbogazoasa, Schweppes. Compania Coca-Cola HBC Romania functioneaza dupa un sistem propriu, pe baza de productie si distributie a intregii game de bauturi. Imbutelierea se realizeaza in cele 3 fabrici pe care compania le detine: Ploiesti, Timisoara si Poiana Negrii.
Fabrica de imbuteliere din Ploiesti a fost modernizata cu o instalatie de co-generare pentru caldura si energie electrica (CHP), aceasta fiind parte a unei initiative de reducere a emisiilor de CO2. Investitiile au avut loc in anul 2009 si s-au ridicat la valoarea de 22 milioane euro. De asemenea, in 2013, printr-o investitie de peste 20 milioane euro, a fost deschisa o linie de imbuteliere pentru Cappy Pulpy, aceasta fiind cea mai mare unitate de productie detinuta de Coca‑Cola HBC in sud-estul Europei. Totodata, Fabrica de la Ploiesti a fost recunoscuta ca fiind printre primele din lume certificate de European Water Stewardship cu medalia de aur, acesta fiind un rezultat de referinta pentru toate companiile care vizeaza reducerea impactului asupra mediului. In anul urmator, fabricile de la Timisoara si Poiana Negrii au castigat aceeasi distinctie.

Printre realizarile ulterioare care au marcat domeniul inovatiilor, dar si a noilor arome, se numara: introducerea unui ambalaj 100% reciclabil pentru apa minerala, plant bottle, produs din aproximativ 30% materiale pe baza de plante; lansarea Coca-Cola Lime (2016); inaugurarea liniei de imbuteliere doze (2017), in Fabrica de la Timisoara, cu capacitatea maxima de productie de 90.000 doze/ora.
Compania Coca-Cola HBC Romania a incheiat anul financiar 2019 cu cresteri, astfel ca cifra de afaceri a inregistrat o majorare de 9%, comparativ cu anul precedent, atingand valoarea de 2,760 miliarde lei. Profitul net a crescut cu 17%, fiind in valoare de 392,1 milioane lei. Coca-Cola HBC Romania este lider pentru industria bauturilor. Este, de asemenea, cel mai mare producator, exportator si distribuitor al bauturilor din portofoliul Coca-Cola Company, atat in Romania, cat si in alte tari.
Din gama de produse pe care compania le produce, comercializeaza si distribuie fac parte: Coca‑Cola, Fanta, Sprite, sucurile de fructe: Cappy Pulpy, Cappy Nectar, apa minerala: Dorna, Dorna Izvorul Alb, Poiana Negri, ceaiul rece: Fuzetea, cafeaua ready-to-drink (Illy issimo), bauturile energizante: Coca‑Cola Energy, Burn, Monster si cafeaua Lavazza.