“Otaku (IT-istii tocilari) sunt cei care au construit Japonia!”, obisnuia sa spuna tatal meu. Eram doar un copil cand am auzit aceste cuvinte, dar inca imi amintesc ziua ca si cum ar fi fost ieri. Ii spuneam fratelui meu sa iasa de pe calculator si sa se duca sa se joace afara. Tata nu a fost de acord.
Pana la urma, cresteam in Osaka, Japonia, intr-o cultura care pune cel mai mare pret pe tehnologie. Lectia pe care am invatat-o cel mai bine? Disciplina.
Cand am devenit adult mi-am facut propria companie tech, Chatwork, in 2004, si am incercat sa respect cultura si traditia japoneze. Prin urmare, mi-am condus echipa cu o mentalitate destul de stricta, aproape ca cea din armata. Nu peste mult timp, mi-am dat seama ca angajatii nu se simteau bine nici fizic, nici psihic. Si lumea a inceput sa paraseasca firma.
Prima mea reactie a fost sa-i invinovatesc pe ceilalti de lasitate. Apoi mi-am dat seama ca a fost vina mea pentru ca nu ma preocupasem prea mult de cresterea culturii organizationale. In anul 2005, mi-am dorit o schimbare. Aveam 25 de ani si hotarasem sa plec intr-o calatorie in care aveam sa cunosc 1000 de CEO, intr-un singur an!
M-am intalnit cu cate un CEO pe zi, pentru a imi imbunatati stilul de management. Trei dintre ei m-au influentat cel mai puternic: Tadashi Kajitani de la Shibazushi Inc., Tomitaro Tamai de la Nihon Souzou Kyouiku Kenkyujo, si Misturu Sato de la International Management and Agriculture Labs.
Pe masura ce am vorbit cu fiecare CEO, am observat un set de trasaturi care se repeta in filozofia fiecarui om de succes. Urmatoarele 6 lectii m-au marcat si m-au transformat intr-o persoana mai buna si profesionista:
1. Gen-in jibunron: “Invinovateste-te pe tine, nu pe altii.”
Cand lucrurile merg prost, sa iti asumi responsabilitatea este ceva esential. Cand arunci vina asupra altora, nu ai cum sa evoluezi. Ideea este sa inveti o lectie pe care apoi s-o aplici pe viitor, pentru a nu mai gresi din nou.
2. Mochi wa mochiya: “Lasa-te pe mana specialistilor” este si motto-ul meu personal.
Mochi mai inseamna si prajitura din orez, specifica Japoniei. In business, acest lucru inseamna sa atribui corect task-urile fiecarui angajat, fara sa le incurci pregatirea profesionala si joburile. Oamenii trebuie sa lucreze pe ce sunt specializati. Altfel, nu vei reusi decat sa institui haosul in companii, iar rezultatele vor intarzia sa apara.
3. Makasete makasazu: Se traduce prin “management”. Fondatorul de la Panasonic a instituit acest termen, cand se referea la atribuirea/delegarea unor task-uri catre angajati. Un CEO trebuie sa isi asume aceasta responsabilitate, dar mai mult decat atat, trebuie sa ii motiveze si ghideze pe oameni spre succes.
4. Sha-in daiichi shugi: “Angajatii sunt pe primul loc”
Numai angajatii fericiti pot aduce satisfactie clientilor, aceasta din urma transformandu-se apoi in profit. O companie care nu isi prioritizeaza angajatii va esua.
5. Tarai no hosoku: “Generozitatea ar trebui sa fie reciproca”
Aceasta lege este importanta si inseamna ca orice actiune trebuie sa aiba un scop, iar munca angajatilor trebuie sa fie un exemplu de echitate.
6. Shiawase ni shitanya! In mod literal, inseamna: “M-am facut fericit singur”.
Norocul in viata este scuza oamenilor care nu lucreaza constant pentru obiectivele lor.
Dupa ce m-am intors din excursia in care am cunoscut 1000 de CEO, am incercat sa institui noi schimbari de management in compania mea. Pentru a creste satisfactia angajatilor, am oferit:
- Prime de concediu
- Recomandari de angajare
- Excursii cadou in Silicon Valley
- Ajustarea orelor de program pentru a ii ajuta pe angajati sa evite orele de varf
Daca la inceput angajatii mei numeau compania un “zoo”, schimbarile pe care le-am implementat i-a multumit. Prin urmare, profitul a crescut, iar noi am castigat premii pentru cel mai bun loc de munca din Japonia, in ultimii cinci ani consecutivi.
Autor: Toshi Yamamoto, CEO Chatwork
Traducere: Diana Petroiu
Sursa: Entrepreneur
.webp)