Nu mai este o noutate pentru nimeni ca turismul a primit lovitura de gratie in pandemie, dar realitatea este si mai dura in momentul in care obiective turistice-simbol ale Romaniei, altadata asaltate si de un milion de turisti anual ajung in pragul colapsului. Vestea trista a zilei vine de la Castelul Bran, obiectiv turistic aflat in topul solicitarilor turistilor straini si care, in prezent, se afla in fata unei situatii fara precedent cu taieri salariale si disponibilizari in randul angajatilor, dar si cu incasari foarte mici.
Unicitatea Castelului Bran
Destinatia, aflata pe buzele tuturor strainilor de cum aterizau pe aeroport, a stat anul acesta mai mult pustie. Fosta cetate militara, castelul a fost deschis vizitatorilor din anul 1956, ca muzeu de istorie si arta. In '87 a fost inchis pentru restaurare, dar redeschis ulterior. De atunci, milioane de turisti i-au trecut pragul. Romanul lui Bram Stoker a fost ingredientul succesului, de atunci intreaga lume raportandu-se la acest loc ca fiind Castelul lui Dracula. In timp, de la obiectiv turistic istoric, a aparut nevoia de adaptare la provocarile actualitatii si astfel au fost introduse petrecerile tematice cu masti sau experienta de-o noapte in sicriul lui Dracula de Haloween, care i-au facut pe straini sa se inscrie pe liste de asteptare. Nici procesele lungi, nici retrocedarile si nici schimbarile administrative produse de-a lungul timpului nu au afectat turismul de aici, asa cum a facut-o pandemia. Desigur, au fost vizitatori si in 2020, insa nu ca in alti ani.
Obiectivul turistic care altadata atragea ca un magnet vizitatorii este mai pustiu ca niciodata. Mai intai lockdown-ul a omorat orice speranta a turistilor de a mai calatori si de a bifa destinatii incarcate de istorie. Apoi teama de infectare cu virusul Sars-COV-2 a pus stapanire pe multi dintre noi si am evitat pe cat posibil obiectivele turistice, care in alti ani erau renumite pentru cozile uriase si orele de asteptare la rand pentru o experienta pe urmele inaintasilor. Ulterior ne-am adaptat, insa problemele au ramas.
Cum putem salva obiectivele turistice?
La o radiografie rapida a situatiei putem sesiza cel putin doua motive, pornind de la exemplul Castelului lui Dracula, locul cu un milion de vizitatori intr-un an, care in 2020 a ajuns sa fie afectat de pierderi uriase. Prima explicatie ar fi ca turismul romanesc s-a bazat in ultimii ani mai mult pe vizitatori straini. Mereu insetati de istorie, legende si povesti, locuri cu peisaje inedite, acestia ne-au aratat ca stiu sa aprecieze mai mult tara decat noi. Pandemia a actionat astfel ca o ghilotina asupra destinatiilor romanesti, mai ales in prima parte a anului. I-a tinut departe pe straini, adica fix pe principalii consumatori. Soarta turismul a ramas astfel pentru o buna perioada in mainile romanilor care, satui si epuizati de lipsa infrastructurii rutiere, de politica de "jecmaneala cu suveniruri" si de atitudinea oamenilor- mai "rece" decatzidurile din beton, au ales sa penalizeze turismul romanesc. Toate neregulile au dus la intrarea acestui sector al economiei in moarte clinica. S-a ajuns astfel in situatia in care Castelul Bran nu mai poate primi vizitatori ca inainte, inregistrand pierderi foarte mari.
Din pacate, cu toata istoria pe care o avem in spate, legendele si miturile nu ne mai ajuta, daca nu construim o strategie de criza care sa ne salveze frumusetile Romaniei.