O afacere valoroasa este o afacere despre care se vorbeste. Despre care discuta investitorii si partenerii de business, la care se raporteaza concurenta, despre care vorbesc si clientii datorita impactului pe care il are asupra lor, prin capacitatea de a le satisface anumite nevoi la un moment dat. Insa ca toate aceste reactii sa apara si sa fie si pozitive conteaza in egala masura calitatea business-ului si modul in care tu, ca antreprenor, vorbesti despre afacerea ta. Vizibilitatea, increderea, fidelitatea, toate se construiesc. Desi poate parea greu de crezut, discursul tau poate face diferenta. Sunt foarte multi antreprenori buni in domeniul lor, profesionisti, care cunosc bine sectorul de activitate si au rezultate, insa nu stiu sa le puna in valoare. Orice moment in care ai ocazia sa prezinti afacerea ta (interviu, conferinta, lansare etc) trebuie exploatat la maximum. Si nu oricum, ci cu un discurs adecvat. Iata cinci idei de care sa tii cont atunci cand vorbesti despre brand-ul pe care l-ai creat, despre investitia ta, in fata publicului (jurnalisti, viitori parteneri, clienti):
1. Spune o poveste!
Oamenilor le plac povestile, asa ca atunci cand esti in situatia de a vorbi despre afacerea ta, prezint-o ca pe o poveste. Sigur exista ceva de care te poti lega. Momentul in care ti-a venit ideea, o provocare pe care ai depasit-o, un om care si-a pus amprenta in evolutia business-ului. Poate afacerea ta este o dezvoltare a unui hobby, spune-le oamenilor despre cum l-ai descoperit! Fa din experienta ta in lumea afacerilor o lectie despre curaj, angajament, determinare sau chiar despre importanta primul esec, daca tu cu asta te-ai confruntat.
2. Foloseste cel putin o fraza memorabila!
Dintr-un discurs de o ora, de cele mai multe ori, oamenii retin o fraza care a creat impact asupra lor. Gaseste-o si foloseste-o in alocutiunea ta sau daca este vorba de un interviu, raspunde la intrebari intr-o maniera creativa. Ai observat cat de des sunt folosite citate din discursurile lui Steve Jobs, Bill Gates sau Coco Chanel? Sunt cuvinte memorabile pe care le-au spus la un moment dat despre munca lor, esecurile avute, succesul obtinut sau pur si simplu lectiile pe care le-au invatat. Iar aceste discursuri au contribuit la notorietatea business-ului lor.
3. Prezinta-ti serviciile ca pe o experienta si surprinde unicitatea produselor
Daca business-ul tau vinde servicii catre public, atunci prezinta-le ca pe o experienta. In societatea actuala, oamenii de asta au nevoie. Sa zicem ca ai o agentie de turism. Nu te focusa pe a vinde un pachet turistic, ci prezinta clientilor sejurul ca pe o experienta. Ajuta-i sa isi imagineze locul, activitatile, senzatiile. Fa asta in discursul tau! Daca vinzi produse, alege sa vorbeste despre elementul unic, ce aduce nou produsul tau, de ce ar trebui sa il aleaga.
4. Nu critica si nu incerca sa subminezi concurenta
Atunci cand ti se solicita sa vorbesti despre afacerea ta, concentreaza-te doar pe ea. Nu incerca sa o scoti in fata criticand concurenta. Aminteste-ti „anti-reclama e tot reclama”! Daca tu vei aminti constant despre produsele concurentei incercand sa subliniezi astfel ca ale tale sunt mai bune, oamenii vor fi si mai mult tentati sa le incerce si pe cele ale competitorilor, tocmai pentru a le putea compara personal.
5. Nu-ti fie teama sa oferi cifre!
Sunt foarte multi antreprenori care se tem sa ofere cifre despre afacerile lor. Poate pentru ca sunt la inceput si nu au niste cifre impresionante, poate pentru ca au inregistrat pierderi si nu este motiv de mandrie. Decat sa eviti un raspuns, mai bine expune clar situatia. Ce daca esti acum in pierdere? Gandeste-te ca in viitor te vei putea folosi de acest moment ca punct de reper (exemplu „daca intr-o interventie din 2019 va vorbeam despre X cifra de afaceri, la doi ani distanta, in 2021, putem observa progresul”). Uneori e o teama nefondata. Gandeste-te cati dintre clientii tai obisnuiti fac diferenta intre cifra de afaceri si profit sau alte elemente de ordin financiar? Dar daca intr-un interviu esti intrebat de ele si te eschivezi, vei crea o impresie gresita (ca ascunzi intentionat cifrele, ca nu esti multumit de performanta).