Anii 2018 si 2019 au fost cei mai buni ani pentru economie, potrivit specialistilor. Si in Romania afacerile erau deschise pe banda rulanta, iar oamenii pareau ca nu nu se mai tem sa investeasca, insa curand visul multora s-a spulberat. 2020 a fost anul cel mai negru pentru multe business-uri. Cu restrictii si cu perioade indelungate de sistare a activitatii, afacerile au fost puse al grea incercare, la fel si spiritul antreprenorial. Unii au reusit sa gestioneze mai bine perioada de criza, altii au renuntat. Ce faci insa cand intr-un business pui in joc toate economiile si imprumuturi? Dar cand esti nevoit sa pui toata afacerea pe pauza? Nicoleta, designer vestimentar, a povestit pentru RisCo aventura din anul pandemiei.
Business din dragoste pentru rochia perfecta
Nicoleta Pripu a ales sa investeasca intr-un domeniu care era pe val in 2019. Cu aproape 200.000 de nunti programate si o industrie infloritoare, parea ideea potrivita sa deschizi o afacere prin care sa le ajuti pe viitoarele mirese sa spuna DA rochiei perfecte. Asa a luat nastere Mariage Boutique&More, un business in care Nicoleta a crezut de la inceput si pentru care si-a folosit toate economiile si chiar imprumuturi. In zona centrului vechi din Targoviste a gasit locatia perfecta si avea planuri maril. Se intampla in iunie 2019, in plin sezon de nunti.
" Sunt nu doar propriu angajat, ci si designer vestimentar. Am ales acest domeniu datorita faptului ca ma simt în largul meu facand ceea ce mi place. Am stiut dintotdeauna ca va fi o investitie buna si ca voi aduce zambetul pe chipurile mireselor. Comenzile veneau atat din Romania, cat si din strainatate. Am inteles ca trebuie sa folosesc mijloacele moderne ca sa promovez afacerea. Social-media a fost un real ajutor, am facut si probe virtuale, programari si masuri luate online, iar in final am livrat clientei produsul mult dorit. Rare au fost momentele cand am intampinat mici provocari, ca de exemplu anul 2020", povesteste Nicoleta.
In martie 2020, tocmai cand se pregatea sa duca business-ul la treapta urmatoare si sa mai investeasca, a venit pandemia. Evenimentele private au fost puse pe pauza. La fel si afacerea ei.
Comunicarea, cheia in gestionarea crizei
Cand industria s-a blocat, fiecare antreprenor a fost nevoit sa gaseasca o cale. Unii au renuntat, altii au cautat solutii inovative, Nicoleta a ales pasii marunti si multa comunicare. Ce a facut concret? A tinut business-ul viu, a comunicat permanent, a demarat promotii, a negociat cu atelierele pentru reduceri, astfel incat sa pastreze clientele si programarile pe care le avea. Comportamentul adaptat la fiecare client, dar si comunicarea cu onestitate si autenticitatea de care a dat dovada in ultimele luni, au salvat afacerea.
"Totul tine de comunicarea client-vanzator. Cu totii stim ca nu a fost un an usor, insa cu incredere si ambitie am continuat sa sper ca totul va reveni la normal, ceea ce s-a si intamplat intr-o oarecare masura. Eu am ales varianta umana, am stat de vorba ore in sir cu fiecare clienta, am impartasit sfaturi, am facut planuri noi si au capatat incredere in mine. Norocul meu a fost si un plan bun de business si faptul ca am fost cumpatata. Aveam chirii in avans, mi-am pastrat programarile si am continuat sa promovez afacerea cu o comunicare adaptata situatiei", explica Nicoleta.
2021, gura de oxigen pentru evenimentele private
Cu aproape 250.000 de evenimente programate sa aiba loc anul acesta 2021 va fi o noua provocare, de aceasta data, mai buna. Industria evenimentelor s-a deschis, momentan cu limite, iar comenzile cresc. O alta idee despre care spune ca a ajutat-o este faptul ca nu a crescut preturile si a facut mici discounturi.
"In 2021, incetul cu incetul totul a inceput sa fie chiar mai bine decat inainte si sunt foarte mandra de cum decurg lucrurile in ultima perioada. Momentan facem fata programarilor, dar au crescut semnificativ. Se schimba si timpii de asteptare, atelierele lucreaza la foc continuu, iar clientele au avut timp la dispozitie sa isi faca planul. Impreuna decidem o ora si o zi potrivita, iau masurile si chem clienta la proba finala. Nu am dat gres pana acum. Pe viitor imi doresc sa extind cat mai mult domeniul" ne-a marturisit designerul vestimentar.