Avertismentul BNR cu privirea la tranzactiile platite prin mijloace electronice: Numarul fraudelor este in crestere!

Avertismentul BNR cu privirea la tranzactiile platite prin mijloace electronice: Numarul fraudelor este in crestere!

Banca Nationala trage un semnal de alarma cu privire la numarul in crestere al fraudelor legate de mijloacele electronice de plata, avertizand utilizatorii sa se aplece mai mult asupra elementelor de securitate.

Digitalizarea accelerata a economiei si dezvoltarea comertului on-line au condus la cresterea fraudelor prin mijloace electronice de plata, arata BNR intr-un comunicat de presa in care prezinta si mai multe sfaturi pentru utilizatori, prin urmarea carora acestia sa se asigure ca nu devin pagubiti.

BNR este autoritatea nationala competenta, responsabila cu urmarirea respectarii de catre prestatorii de servicii de plata a cerintelor operationale si de securitate aplicabile serviciilor de plata, arata sursa citata.

Prin urmare, BNR monitorizeaza pe baza continua evolutiile din acest domeniu.

Atacurile de tip phishing

In ultima perioada, pe fondul cresterii gradului de utilizare a mijloacelor moderne de plata in contextul digitalizarii accelerate a economiei si a dezvoltarii comertului online, inclusiv ca urmare a restrictiilor sanitare si a contextului epidemiologic actual, a devenit tot mai preocupanta evolutia fraudelor prin instrumente electronice de tip card, internet banking sau mobile banking.

O mare parte a acestor fraude se bazeaza pe inginerii sociale (phishing), utilizatorii serviciilor de plata fiind manipulati de catre atacatori si determinati, sub diverse pretexte inselatoare, sa le comunice acestora elementele de securitate ale instrumentelor de plata pe care le detin (datele cardului, codurile PIN, codurile de activare ale aplicatiilor de internet/mobile banking, parole statice sau dinamice, coduri de inrolare ale cardurilor in aplicatii de tip portofel electronic), ce sunt folosite ulterior pentru accesarea conturilor clientilor si sustragerea fondurilor din conturile acestora.

In consecinta, Banca Nationala atrage atentia utilizatorilor de servicii de plata asupra faptului ca elementele de securitate personalizate aferente instrumentelor de plata trebuie pastrate in conditii de siguranta, aceasta constituind si o obligatie legala.

Cum se pot feri utilizatorii de fraude

 Aceste elemente sunt confidentiale si nu sunt niciodata solicitate de catre emitentul instrumentului de plata sau de catre o alta autoritate prin e-mail, SMS sau printr-o pagina web.

Divulgarea acestor informatii poate permite unor potentiali atacatori sa acceseze conturile si sa initieze operatiuni de plata frauduloase.

Astfel, BNR recomanda tuturor utilizatorilor de servicii de plata sa acorde o atentie sporita urmatoarelor aspecte:

Atunci cand acceseaza aplicatiile bancare disponibile online, sa se asigure ca s-au conectat la paginile web oficiale ale bancilor, care utilizeaza conexiuni securizate de tip https:// si sa verifice ca denumirea paginii web care apare in bara de adrese reflecta fara dubii denumirea bancii.

Sa citeasca cu atentie mesajele de alerta primite prin SMS de la banca, in special cele prin care sunt transmise parole, coduri de acces ori de validare, pentru a intelege natura operatiunii pe care urmeaza sa o initieze/autorizeze.

In cazul in care suspecteaza ca sunt victime ale unor astfel de inselatorii, utilizatorii serviciilor de plata trebuie sa contacteze in cel mai scurt timp posibil institutia care a emis instrumentul de plata, pentru a primi asistenta tehnica specifica in vederea limitarii pe cat posibil a pierderilor si sa sesizeze organele de cercetare penala despre incident.