Antreprenorii romani se pregatesc de criza. Solutii pentru a evita concedierile si pentru a-ti proteja afacerea!

Antreprenorii romani se pregatesc de criza. Solutii pentru a evita concedierile si pentru a-ti proteja afacerea!

“Criza” este cuvantul de ordine zilele aceastea. Managerii romani sunt din ce in ce mai pesimisti cu privire la evolutiei situatiei economice a tarii, avand in vedere instabilitatea politica, dar si primele semnale ca Romania va fi lovita de o noua criza economica. Nu este de mirare, ca in multe companii, antreprenorii au abordat deja discutia nedorita cu angajatii: Ce facem daca vine criza?

 

Cum protejezi compania si angajatii in perioade de criza?

Crizele economice aduc incertitudine, scadere a cererii, acces mai dificil la finantare si riscuri crescute pentru continuitatea operatiunilor. Totodata, cu presiunea de a reduce costurile apare si gandul concedierilor. Totusi, nu aceasta este solutia, iar concedierea angajatilor poate fi evitata cu strategie si planificare. Ce masuri iei pentru a-ti proteja compania si angajatii?

Revizuieste modelul de afaceri!

Este primul sfat dat de consultantii in business. Trebuie sa analizezi obiectiv daca produsele sau serviciile tale mai raspund nevoilor pietei in noul context economic. Uneori, o criza economica impune si schimbarea: diversificarea portofoliului, digitalizarea, introducerea unor produse sau servicii cu cost redus, noi canale de vanzare, dar si renegocierea contractelor cu furnizorii.

Atentie la cashflow!

In perioade de criza, lichiditatile devin esentiale! In lipsa lor, falimentul bate la usa! Concentreaza-te pe a crea un buget de criza si pe monitorizarea fluxului de numerar, apoi ia in calcul amanarea unor investitii care nu sunt urgente. Factureaza mai rapid si urmareste incasarile.

Acceseaza finantari si fonduri de sprijin!

Inca sunt disponibile programe de sprijin prin granturi, subventii, credite cu dobanda mica sau garantii de stat. Analizeaza cu atentie fiecare varianta si pregateste-te din timp. Nu astepta sa loveasca din plin criza!

Incearca sa aplici pentru schemele guvernamentale disponibile, dar in acelasi timp cauta si investitori dispusi sa sprijine afacerea pe termen scurt.

Evitarea concedierilor!

Desi poate este prima idee pentru a reduce costurile, concedierile pot avea un impact negativ pe termen lung.  In loc de concedieri, ia in calcul solutii temporare pentru a proteja resursa umana, cum ar fi:

  • reducerea programului de lucru (si a salariilor proportional)
  • introducerea muncii de la distanta pentru reducerea costurilor logistice
  • recalificarea angajatilor pentru activitati mai profitabile

Investeste in digitalizare!

Daca inca esti intr-o etapa buna a evolutiei afacerii, nu amana digitalizarea. Pe timp de criza va fi importanta! Poate ajuta semnificativ la reducerea costurilor si la cresterea eficientei. Poti automatiza procese, poti folosi marketingul digital pentru promovare.

Comunicare pe timp de criza

In perioade de incertitudine, comunicarea sincera este cheia. Angajatii trebuie sa stie ca exista un plan, chiar daca realitatea este dificila.

Este important sa iti informezi echipa despre situatia reala a firmei, sau implicit si angajatii in gasirea de solutii si sa pastrezi un climat de incredere. De multe ori, perioadele de criza aduc si oportunitati, daca inveti sa asculti oamenii. Sub presiune pot fi si creativi, iar ideile pot deveni solutii-cheie pentru salvarea afacerii!

Comunicarea cu angajatii trebuie sa fie transparenta si empatica. Dialogul deschis ajuta la mentinerea increderii.