Un nou sondaj realizat de PricewaterhouseCoopers Romania in randul a 104 reprezentanți ai unor companii din Romania da de gandit. Astfel, conform repondentilor, 82% dintre acestia au accesorii nestinse aferente obligațiilor bugetare principale scadente la 31 martie și se califica sa aplice pentru amnistia fiscala reglementata de Ordonanța de Urgență a Guvernului nr.69/2020, aspect care i-ar face sa se incadreze la conditiile noii amnistii fiscale.
Consultari cu MFP si ANAF privind amnistia fiscala
Intrebati daca au obligatii bugetare accesorii nestinse aferente unor obligatii bugetare principale scadente la 31 martie 2020, participantii au raspuns astfel: 32% au astfel de obligaţii pe care le-au declarat si inca nu le-au stins, 32% au astfel de obligatii stabilite prin decizie de impunere comunicata pana la 31 martie 2020, 18% au aceste obligatii stabilite prin declaratie rectificativă depusa de la 1 aprilie 2020 pana in prezent si tot 18% au obligatii stinse pana la acea data, dar cu intarziere fata de scadenta.
„Noutatea actualei amnistii fiscale este aceea ca vizeaza, in principiu, toti contribuabilii, persoane fizice sau juridice, precum si accesoriile nestinse pentru toate tipurile de obligatii fiscale si bugetare. Speram ca acest mecanism va genera mai multe lichiditati companiilor aflate in dificultate si va fi un imbold pentru a-si relua activitatea. In acelaşi timp, trebuie sa ne asiguram ca toti contribuabilii vor avea un tratament fiscal echitabil si, din acest motiv, exista consultari cu MFP si ANAF, care lucreaza in prezent la un document de clarificare a modului cum va fi pusa in practica masura”, a declarat Daniel Anghel, Partener coordonator servicii fiscale şi juridice, PwC Romania.
Cine va beneficia de anularea accesoriilor
In consecinta, vor beneficia de anularea accesoriilor in principal cei care vor depune cererea de anulare pana la 15 decembrie 2020 si vor stinge atat obligatiile fiscale principale restanţe la 31 martie 2020, cat si obligatiile fiscale principale si accesorii cu scadenta cuprinsa intre 1 aprilie 2020 si data depunerii cererii de anulare. De asemenea, se anuleaza si accesoriile aferente diferentelor de obligatii fiscale principale scadente la 31 martie 2020 si care sunt impuse prin decizie de impunere comunicata urmare a unei inspectii fiscale in derulare la data intrarii in vigoare a actului normativ. Conditia este ca aceste diferente sa fie stinse pana la termenul legal de plata, iar cererea de anulare să fie depusă în 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere.
„Aceasta ordonanta este o sansa si pentru cei care nu au reusit sa initieze si/sau finalizeze cu succes amnistia anterioara si fata de timpul si energia pe care le implica a fi consumate, este preferabila preluarea noii variante decat initierea unei dispute juridice, chiar daca este una pentru o solutie dreapta. Experienta vechii reglementari, insa, dovedeste ca procedura de aplicare a amnistiei, desi pare simpla, poate genera probleme, astfel incat se poate intampla ca necorelari intre declaratii si plati chiar in privinta unor sume mici sa compromita aplicarea sa. Din acest motiv se impune o analiza foarte atenta”, a declarat si Dan Dascalu, Partener coordonator litigii fiscale, D&B David si Baias.