Pandemia a reprezentat un adevarat boost pentru sectorul e-commerce in Romania. Pe langa incasari mult mai mari si cresterea numarului de comenzi pentru magazinele online ale marilor retaileri, s-a observat si o tendinta de trecerea in online a multor afaceri locale sau de familie. O analizat realizata de platforma MerchantPro, care ofera solutii Saas pentru eCommerce, arata ca la nivelul celor 1500 de magazine de pe platforma locala de e-commerce, numarul comenzilor in perioada ianuarie – septembrie 2021 a crescut cu 54% fata de anul precedent. Magazinele mici, din zona artizanat si bijuterie, au trecut printr-o digitalizare care ar fi avut loc intr-un ritm mai lent intr-un context normal. Rezultatele nu au intarziat sa apara, comenzile fiind dublate sau chiar triplate.
Cifre din e-commerce
Faptul ca in pandemie cei care au migrat catre online au tras lozul castigator nu mai este o noutate. Romania s-a numarat in 2020 printre statele cu cea mai crestere in sectorul comertului electronic. E-commerce in Romania a crescut cu 30% in 2020 fata de 2019. Si anul acesta va aduce rezultate spectaculoase, spun specialistii. O explicatie este schimbarea comportamentului de consum al romanilor.
In ceea ce priveste analiza MerchantPro, la nivelul celor peste 1.500 de magazine de pe platforma locala de eCommerce, cele mai active segmente de piata au fost fashion & accesorii, IT&electronice, sport si home&deco, unde cresterile au ajuns si pana la 190%. Pe domenii, in prima parte a anului, cele mai multe comenzi au inregistrat magazinele de pe segmenul home&deco, pictura si arta, bijuterii si artizanat, iar de la mijlocul verii, au crescut comenzile pe segmentele sport, IT si electronice, fashion si accesorii, frumusete si sanatate.
Digitalizarea afacerilor de familie
Un aspect important prezentat de studiul amintit este interesul tot mai mare pentru online al micilor antreprenori. Afacerile de familie sau afacerile locale au migrat catre eCommerce in ultimul an si jumatate si au facut o alegere potrivita. Analiza scoate in evidenta impactul micilor afaceri zona artizanat si bijuterie care in pandemie au cunoscut o digitalizare ce ar fi avut loc intr-un ritm mult mai lent intr-un context normal.
ARTHUR RADULESCU, CEO MERCHANT PRO
“Asistam la digitalizarea afacerilor locale, de familie, un pas important pentru cresterea productivitatii si performantei micilor intreprinzatori. In lunile urmatoare vom vedea cresteri accentuate ale vanzarile online pe magazinele artizanilor, designerilor si creatorilor locali”.
Potrivit studiului, pe perioada verii, domeniile Fashion&Accesorii si Articole sportive au avut cresteri de 50%, respectiv 65% din perspectiva valorica. Vanzarile de Bijuterii la magazinele din platforma MerchantPro au crescut cu 73%, in timp ce cifrele de pe Home&Deco s-au dublat. Cea mai mare valoare a cosului mediu s-a inregistrat pe segmentul IT&Electronice, de 156 euro, in crestere cu 14% fata de aceeasi perioada din 2020, iar cea mai dinamica luna din punct de vedere al comenzilor in primele 8 luni ale anului a fost luna mai.