Ati auzit de operatiunea „Mercur”? Nu, nu este un titlu de film, ci chiar cel mai recent demers ANAF de a verifica veniturile nedeclarate obtinute din comertul electronic nefiscalizat. Stiti, genul acela de situatie in care, dupa ce ati cumparat un produs, vanzatorul uita sau se face ca uita sa va dea bonul. Sau, pentru ca tot a migrat in ultima vreme comertul in online, tentativa unor operatori de magazine virtuale de a face exact acelasi lucru.
Actiunea ANAF, de altfel, vine in urma nenumaratelor sesizari primite, multe dintre acestea referindu-se la platformele online, prin care, spun agentii fiscali, s-a intensificat comertul cu marfuri contrafacute sau operate de firme fantoma, in special prin intermediul unor persoane fizice sau site-uri paravan, care opereaza pe perioade scurte apoi pur si simplu dispar.
Ce dovada a platii trebuie sa emita magazinele online?
Avand in vedere noile modificari in legislatie privind casele de marcat, o intrebare foarte importanta este daca magazinele online sunt obligate sa emita sau nu bon fiscal, raspunsul generand foarte multa confuzie in domeniu. Pentru ca legea este usor neclara, insa, de multe ori interpretarea revine contabilului sau contabilei firmei, dupa caz, ceea ce nu face altceva decat sa sporeasca dubiile in aceasta privinta. Fie ca este vorba despre bon fiscal sau nu, ori despre o simpla factura, informatiile cuprinse pe acest document nu au cum sa eludeze datele obligatorii pentru fiecare operator economic: data si ora emiterii documentului, numele sau codul respectivului operator economic, datele de identificare fiscala, denumirea produselor sau serviciilor livrate, precum si, foarte important, valoarea totala a tranzactiei, inclusiv taxa pe valoarea adaugata, de care magazinele online nu sunt scutite.
Eludarea platii TVA, printre cele mai mari surse de frauda
Notarea si urmarirea valorii TVA, prin urmare, sunt foarte importante, intrucat constituie printre cele mai mari surse de frauda, atat in Romania, cat si in Uniunea Europeana. Un studiu recent realizat de Institutul Kiel pentru Economia Mondiala si Institutul Ifo din Munchen arata ca frauda masiva cu TVA costa tarile UE intre 30 si 60 de miliarde de euro anual. Cat despre Romania, celebrul split TVA a reprezentat tocmai efortul autoritatilor de a limita frauda prin eludarea platii acestuia, lucru care insa nu doar ca nu s-a intamplat, dar a si ingreunat foarte mult activitatea operatorilor onesti, care au fost nevoiti sa depuna mai multe eforturi pentru a indeplini cerintele legale.
Nu in ultimul rand, pentru a avea un tablou complet al operatiunii „Mercur”, trebuie spus si faptul ca incasarile din TVA reprezinta cea mai importanta componenta de venituri a bugetului de stat. Din pacate, insa, pe langa faptul ca acesta este amenintat de frauda, o alta preocupare este reprezentata de scaderea consumului. Cifrele nu lasa loc de indoiala in acest sens: consumul, principalul motor al cresterii economice din Romania ultimilor 10 ani, si-a temperat cresterea in august la sub 2% an/an. In concluzie si avand in vedere perioada complicata care se prefigureaza, statul roman trebuie sa faca toate eforturile pentru a stimula consumul, economia romaneasca riscand altfel sa se prabuseasca si mai tare. Cat despre a lasa aceasta initiativa strict la latitudinea operatorilor economici, experienta ultimelor 6 luni ne-a dovedit destul de clar ca nu este fezabil.