Adidas – producator mondial de articole sportive

Adidas – producator mondial de articole sportive

Brandul Adidas a luat nastere in Germania, in anul 1920, din dorinta a doi frati de a produce incaltaminte sport. Ulterior, dintr-o mica afacere de familie, Adidas a devenit cel de-al doilea mare producator de imbracaminte sportiva din lume. Chiar daca de-a lungul anilor afacerea a suferit multe schimbari, brandul a reusit sa se reinventeze mereu si sa cucereasca increderea clientilor. Nume importante din industria sportului, dar si a muzicii sunt reprezentative pentru brandul Adidas.

De la incaltamintea sport homemade, la brandul international Adidas

In urma cu 100 de ani, in orasul german Herzogenaurach, doi frati aveau sa faca istorie. Planul acestora era de a produce incaltaminte sport. Totul a inceput in casa parintilor, unde fratii Dassler (Adolf si Rudolf) au avut initiativa de a realiza pantofi pentru atletism. De-a lungul anilor, in ciuda dificultatilor intampinate in acea perioada, Adolf si Rudolf au dezvoltat productia si au infiintat „Fabrica de Incaltaminte a Fratilor Dassler”. Astfel, la Olimpiada de Vara din 1936, producatorul de incaltaminte sport a asigurat ghetele atletului afro-american Jesse Owen. Participarea acestuia la eveniment, dar si castigarea a 4 medalii de aur la competitii, au facut ca ghetele sport produse de cei doi frati sa devina cunoscute la nivel international. Datorita acestui succes, compania a primit cereri din toata lumea, de la antrenori ale echipelor nationale, dar si diversi sportivi, interesati de aceste produse. Afacerea celor doi frati a prosperat, iar pana la inceperea celui de-al Doilea Razboi Mondial, acestia vindeau peste 200.000 de perechi de incaltaminte anual.

Pe parcursul anilor, au aparut neintelegeri intre frati, care au sfarsit prin dezbinarea parteneriatului. Rudolf Dassler si-a infiintat propria companie, denumita „Ruda”, schimbandu-i numele ulterior in „Puma”.  Adolf, cel care pusese bazele productiei inca de la inceput, a infiintat si el o companie, in 1949, denumita “adidas AG” dupa numele sau Adolf “Adi” Dassler. Aceasta a fost practic lansarea oficiala a brandului Adidas, din zilele noastre.

Succesul echipamentului de sport Adidas

Compania producatoare de incaltaminte avea un impact tot mai mare in randul sportivilor, iar in 1954 la Campionatul Mondial, Adolf Dessler a asigurat primele ghete cu crampoane detasabile, nationalei de fotbal a Germaniei, care a invins Ungaria. Dupa 20 de ani, Cupa Mondiala din 1974 a fost castigata de Germania, care a purtat atunci echipament complet Adidas. In urma tuturor acestor reusite, brandul a inceput sa se dezvolte tot mai mult si pe partea de imbracaminte.

Dupa ani de glorie, familia „Adidas” a decis sa vanda afacerea. In 1989, compania a fost preluata de afaceristul francez Bernard Tapie, pentru suma de de 243,918 milioane de euro. Cea mai importanta decizie a acestuia a fost mutarea productiei in Asia, unde costurile de fabricare erau mult mai mici. Madonna a devenit imaginea oficiala a firmei.

Din cauza problemelor financiare, Bernard Tapie nu a reusit sa plateasca dobanzile pentru creditul luat de la banca, pentru cumpararea Adidas si astfel, in 1992 a pierdut afacerea, care a fost preluata de banca, drept despagubire. Un an mai tarziu, Robert Luis-Dreyfus (presedintele echipei de fotbal Olympique Marseille din acea perioada) a cumparat compania cu pretul de 683,514 milioane de euro. Acesta din urma a devenit CEO al companiei, continuand expansiunea brandului.

Patru ani mai tarziu, in 1997, Adidas a cumparat compania "Salomon Group" specializata in echipamente de schi si a devenit "Adidas-Salomon AG". Schimbarile au continuat, iar in 2005 "Salomon Group" este vandut firmei finlandeze "Amer Sports", pentru suma de 485 milioane de euro. Tot atunci, a fost achizitionata una din companiile rivale de echipament sportiv, "Reebok", cu pretul de 3,8 miliarde de dolari, pentru a ajunge din urma brandul Nike, din punct de vedere al vanzarilor.

Adidas Reebok

In anul 2006, Adidas a incheiat un contract pe 11 ani, in valoare de 400 milioane de dolari, prin care a devenit furnizorul oficial de echipament al NBA.

Adidas - "Impossible is nothing"

Cine s-ar fi gandit ca o mica afacere de familie va deveni cel de-al doilea mare brand de imbracaminte sportiva din lume? O strategie simpla, dar si sofisticata, in acelasi timp, a facut din Adidas un brand international.

Sloganul "Impossible is nothing", a demonstrat ca atunci cand iti doresti sa realizezi ceva cu adevarat maret, totul este posibil. Iar Adolf Dassler este motivul pentru care atat vedete de talie mondiala din majoritatea sporturilor, actori si cantareti, cat si oameni normali aleg incaltamintea si vestimentatia producatorului nemtesc zi de zi.

Originalitatea unui brand mondial

Este de remarcat modul in care gigantul international a reusit mereu sa se reinventeze, sa isi redeseneze logo-ul, pastrand de altfel identitatea brandului.

Logo-ul Adidas este un punct forte pentru companie Desi putini stiu, initial, Adidas a adaugat cele trei dungi pe pantofii sport, pentru a-i face mai durabili.

In ceea ce priveste logo-ul sub forma trifoiului, dungile de pe emblema acestuia simbolizeaza accentul pus de companie pe varietate, timp in care cele trei frunze de trifoi reprezinta cele trei parti ale lumii (America de Nord, Europa si Asia) de unde puteau fi cumparate produsele Adidas. Logo-ul in forma de munte transmite ideea de a depasi provocarile si de a-ti urmari obiectivele, indiferent ce s-ar intampla. Cat despre emblema rotunda, aceasta reprezinta globul pamantesc si adaptarea rapida la schimbari.

Lucruri mai putin stiute despre brandul Adidas

In cei peste 70 de ani de la momentul lansarii oficiale, pana in zilele noastre, brandul Adidas a trecut prin cateva experiente memorabile:

- desi primele modele de incaltaminte sportiva erau produse in special pentru atletism, in prezent, colectia de pantofi Adidas acopera, practic, orice sport;

- pentru ca atletii sa isi poata verifica nivelul caloriilor consumate, Adidas a fost primul brand care a introdus un microchip in designul pantofilor, astfel ca Adidas Micropacer se putea conecta la un display;

- Adidas a creat o linie de sandale speciale, Adilette, destinata fotbalistilor, pentru a-i proteja pe acestia de bolile pe care le-ar putea lua din vestiare.

Adidas, brand mondial de echipamente sportive a demonstrat de-a lungul anilor ca o idee geniala poate schimba perceptia asupra tuturor lucrurilor care par imposibile.