Eliberarea adeverintei de vechime in munca reprezinta un drept al angajatului si un document de care are nevoie in numroase circumstante precum: schimbarea locului de munca, deschiderea drepturilor la pensie , indemnizatie de somaj, participare la un concurs. Odata cu recalcularea pensiilor, solicitarea de adeverinte de vechime a crescut foarte mult. Daca in unele cazuri situatia este simpla, adeverinta este obtinuta de la fostul angajator, in altele, cum este inchiderea firmei, fostii angajati intampina dificultati in obtinerea documentului.
Adeverinta de vechime, un drept
Adeverinta de vechime in munca este este instrumentul de atestare a vechimii in munca, dupa renuntarea la carnetul de munca. Mai exact, potrivit prevederilor Codului Muncii, vechimea in munca stabilita pana la data de 31 decembrie 2010 se probeaza cu carnetul de munca. Incepand cu 1 ianuarie 2011, la incetarea activitatii salariatului, angajatorii au obligatia sa ii elibereze acestuia o adeverinta care sa ateste activitatea desfasurata de acesta.
La solicitarea scrisa a salariatului sau a unui fost salariat, angajatorii sunt obligati sa ii elibereze acestuia un extras din registru, datat si certificat pentru conformitate, si o adeverinta care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca si in specialitate, astfel cum rezulta din registru si din dosarul personal.
Ce contine adeverinta de vechime in munca?
Potrivit Inspectiei Muncii, pentru salariatii din sistemul privat, aceasta trebuie sa contina urmatoarele informatii:
- datele de identificare ale salariatului;
- datele de identificare a societatii pentru care lucreaza/a lucrat;
- datele contractului individual de munca (numarul si data incheierii, tipul si durata contractului);
- functia/meseria ocupata;
- valoarea salariului de baza, inclusiv sporurile ;
- schimbarile intervenite pe parcursul executarii contractului individual de munca (incheiere, modificare, suspendare, incetare);
- vechimea in munca si in specialitate;
- absentele nemotivate si perioadele de concediu fara plata;
- data si temeiul incetarii contractului individual de munca;
- informatii privind incadrarea in grupa superioara de munca.
Firma s-a inchis. Cum poate un fost angajat sa faca dovada muncii?
Este o situatie des intalnita, care ii pune pe drumuri pe multi romani. Fie nu cunosc bine procedura, fie apar probleme in accesarea arhivei firmei. Mai mult, obtinerea documentului aduce si costuri suplimentare.
Legislatia prevede clar:
- in situatia in care angajatorul se afla in procedura de insolventa, faliment sau lichidare, administratorul sau lichidatorul judiciar va elibera salariatilor adeverinte de vechime , in termen de cel mult 60 de zile calendaristice.
- in cazul in care societatea a fost radiata, fostul salariat poate solicita eliberarea unei adeverinte de vechime detinatorului autorizat al arhivei angajatorului. Pentru a identifica acesti operatori, fostii salariati se vor adresa Arhivelor Nationale sau serviciilor judetene ale Arhivelor Nationale. Aceste servicii arhivistice se efectueaza contra cost, pe baza unor tarife ale caror limite maxime sunt stabilite anual de catre Arhivele Nationale.
- in situatia in care angajatorul se afla in imposibilitatea de a elibera un extras din registru, salariatul/fostul salariat poate solicita inspectoratului teritorial de munca eliberarea unui extras din registru din care sa rezulte activitatea desfasurata la acesta, in calitate de salariat. Astfel, in baza registrului electronic transmis de angajator, inspectoratul elibereaza documentul in termen de cel mult 15 zile de la data solicitarii.