Astazi, milioane de elevi din Romania revin in bancile scolii cu speranta ca vor invata lucruri utile care sa-i pregateasca pentru cariera viitoare. Pentru cei care viseaza sa devina antreprenori, sistemul educational romanesc pare, de multe ori, mai degraba o frana decat un sprijin. Multe dintre competentele importante pentru antreprenoriat lipsesc din programa sau sunt tratate superficial in sistemul educational traditional.
Consultantii RisCo.ro iti prezinta 5 greseli majore pe care le face scoala romaneasca si care nu te ajuta ca viitor antreprenor:
- "Cultura succesului" si lipsa mentalitatii antreprenoriale
In scoala romaneasca, succesul este rar prezentat ca rezultat al initiativei personale, al curajului de a incerca sau al capacitatii de a invata din greseli. Mai degraba, succesul este asociat cu conformismul, cu notele mari si cu memorarea exacta a materiei. Este gresit sa te orientezi doar in baza culturii succesului pentru ca aceasta pune accent exclusiv pe rezultate si reusite, ignorand efortul, procesul de invatare, esecul constructiv si valorile personale. Antreprenorii au nevoie de o alta mentalitate: orientata spre actiune, risc calculat, adaptabilitate si perseverenta.
- Multa teorie, prea putina practica
Programa este incarcata de informatii teoretice, de multe ori depasite sau irelevante in contextul actual. Elevii invata formule, definitii si concepte abstracte, dar nu stiu cum sa le aplice in viata reala. Antreprenoriatul inseamna actiune, experimentare, testare de idei. O scoala care nu ofera proiecte practice lasa un gol urias in pregatirea viitorilor antreprenori.
- Creativitatea este inhibata, nu incurajata
Sistemul educational romanesc nu incurajeaza gandirea „in afara cutiei”. Elevii sunt invatati sa reproduca raspunsuri, nu sa propuna solutii alternative. La polul opus, antreprenoriatul se bazeaza pe creativitate, abilitatea de a inova si de a construi ceva nou.
- Lipsa educatiei financiare si economice reale
Educatia financiara este aproape inexistenta in scoli. Chiar si atunci cand este introdusa, este prea generala sau teoretica. Elevii nu invata cum sa gestioneze un buget personal, cum sa deschida un PFA, cum se face un plan de afaceri sau ce inseamna cash flow-ul intr-o firma.
- Competitie toxica in loc de colaborare si leadership
Mediul scolar este adesea dominat de competitie pentru note si premii. La polul opus, antreprenoriatul se bazeaza pe colaborare, leadership si capacitatea de a construi echipe. Putine scoli incurajeaza proiectele de grup reale, lucrul in echipa, dezvoltarea abilitatilor de comunicare sau leadership.
Pentru a sprijini real formarea unui antreprenor, sistemul de invatamant romaneasca trebuie sa se transforme din temelii.