Seful nu e sef pana nu are ultimul cuvant! Cu siguranta v-ati confruntat cel putin o data in viata profesionala cu o astfel de atitudine. Oricat de bine si-ar face treaba angajatul, oricat de mult s-ar organiza pentru indeplinirea sarcinilor de serviciu, interventiile sefului sunt uneori inevitabile si in unele situatii chiar scad eficienta angajatilor. Dorinta de a detine controlul asupra situatiei este normala, dar solicitarea permanenta a detaliilor despre un proiect poate duce fie la intarzieri, fie la un randament scazut. Atitudinea nociva a celui aflat la conducere poate fi manifestata in diferite forme: de la control excesiv, la imixtiune in activitate, care se dovedeste inutila. Altfel spus, mai rau incurca lucrurile decat sa duca la rezultate pozitive.
Iata 3 dintre aceste comportamente:
1. Seful care cere permanent raport
Ca si angajat in momentul in care preiei un proiect sau incepi o activitate noua, vei avea in vedere termenele-limita, stadiile si obiectivele proiectului respectiv. Un angajat eficient va stii sa tina cont de ele si sa se organizeze. Totodata va intelege ca trebuie sa isi tina la curent superiorii cu etapa in care se afla si daca apar probleme sau neconcordante pe parcurs. Insa, uneori se ajunge la un control exagerat al sefilor care cer constant raport, solicita explicatii in mod repetat, trimit zeci de email-uri cu solicitari legate de stadiului proiectului. Daca angajatul se vede obligat sa raspunda acestor cereri, va pierde timp important pe care il putea dedica activitatii. Intarzierile vor aparea cu siguranta si tot el va fi vazut raspunzator de aceste situatii.
2. Seful care intervine exagerat cu sugestii
Ca manager e de inteles ca va dori sa stie mereu ce se intampla in companie, cum decurg activitatile, cat de eficienti sunt angajatii. Mai ales atunci cand este preluat un proiect nou, cu un partener important, cu o miza financiara mare, dorinta de control asupra situatiei va fi si mai mare. Aceasta atitudine devine insa daunatoare atunci cand seful sau managerul intervine exagerat cu indicatii, sugestii, schimbari de pe o zi pe alta. Este in regula sa ofere o perspectiva, sa ceara angajatului sa respecte caietul de sarcini si la un anumit interval sa verifice aceste lucruri intr-o sedinta cu angajatii, sau atunci cand apare nevoia, sa ia parte sau sa organizeze un brainstorming. Dar nu zilnic, nu cu imixtiune permanenta. Angajatul este platit sa-si faca treaba, te-ai asigurat ca stie ce are de facut si ti-ai ales oameni competenti in echipa, atunci este important sa-i lasi sa desfasoarea activitatea.
3. Seful toxic
Pentru el orice ai face ca angajat, nu e bine! Sigur ca intotdeauna este loc de mai bine, de o eficienta crescuta, dar daca ii repeta angajatului obsesiv ca nu este capabil, ii da exemple din exterior si il compara injosindu-l, il hartuieste, il ameninta cu privire la consecinte in cazul in care nu-si termina proiectul la timp, acel angajat isi va pierde eficienta. Umilirea angajatilor, atitudinea de om care detine adevarul absolut, comunicarea autoritara pot distruge o echipa si pun in pericol finalizarea unui proiect. Angajatul nu va mai da randament pentru ca se va simti urmarit si va avea senzatia ca scopul sefului este sa-i vaneze orice greseala.