Top 5 greseli pe care le faci pentru a deveni un angajat de neinlocuit! Cum te afecteaza acest comportament?

Top 5 greseli pe care le faci pentru a deveni un angajat de neinlocuit! Cum te afecteaza acest comportament?

Sa fim sinceri! Cati dintre noi nu ne-am dorit la un moment dat sa fim angajati de neinlocuit, acei profesionisti care sunt indispensabili pentru companie? Obiectivul acesta poate parea unul benefic pentru cariera noastra, iar multe articole si carti de dezvoltare profesionala par sa ne indice pasii concreti pentru a fi angajatii perfecti. Totusi, in dorinta de a ajunge acolo, facem greseli care, de fapt, pot chiar sa ne saboteze carierele si pot avea efecte negative asupra sanatatii tale fizice si psihice, dar si asupra relatiilor cu cei din jur.

 

Greseli in dorinta de a deveni indispensabil la locul de munca

Nu este o greseala in sine sa iti doresti sa ajungi un angajat pe care oricand compania se poate baza, un om de incredere, un profesionist dedicat, ci parcursul si mijloacele prin care incerci sa iti atingi acest obiectiv pot fi gresite. Este important sa nu cazi in capcana suprasolicitarii si a sacrificarii propriei sanatati din dorinta de a face totul perfect, de a prelua fiecare responsabilitate, lucrand suplimentar si peste program. Iata cinci greseli frecvente:

 Te suprasoliciti!

Opreste-te din a demonstra ca poti face totul singur oricand! Multi angajati, in special cei aflati la inceputul carierei sau cei care se confrunta cu un sentiment de insecuritate, simt ca trebuie sa accepte fiecare sarcina, chiar si atunci cand aceasta nu le revine in mod normal. In dorinta de a deveni indispensabil, tinzi sa iti asumi prea multe responsabilitati, ajungand sa muncesti pana la epuizare? Este momentul sa spui STOP! Desi intentiile sunt bune, acest tip de comportament poate duce la stres cronic, burn-out si chiar scaderea calitatii muncii prestate.

Ignori echilibrul intre munca si viata personala!

Cautand sa fii intotdeauna prezent la birou, sacrifici viata personala. Daca si tu te simti obligat sa fii mereu disponibili, sa raspunzi la e-mailuri sau sa rezolvi probleme chiar si in afara orelor de program, este un semnal de alarma. Curand, vei ajunge sa nu mai ai timp pentru familie, prieteni sau pentru propriile activitati de relaxare. Aceasta atitudine poate duce la un dezechilibru intre viata profesionala si cea personala, ceea ce, in timp, poate duce la scaderea motivatiei si la o performanta profesionala mai scazuta.

 Spui da la orice sarcina!

Cand ai refuzat ultima data un proiect sau o responsabilitate noua? Chiar daca erai deja coplesit de volumul de munca, ai acceptat de fiecare data noi provocari pentru a demonstra ca esti indispensabil? Gresit! Din dorinta de a arata devotament, preiei proiecte peste proiecte si vei ajunge sa nu mai ai suficient timp pentru a le duce la bun sfarsit. Astfel, iti sabotezi propria munca!

Incerci sa faci totul singur!

Comportamentul “one-man show” nu este bun! In loc sa colaborezi cu echipa, iti asumi totul, dorind sa controlezi fiecare detaliu al proiectului. Acest lucru poate fi daunator pe termen lung, deoarece, pe langa faptul ca este imposibil sa faci totul singur, acest comportament poate duce si la frustrarea colegilor, iar tu te vei simti coplesit de munca.

Nu setezi limite!

Ai sesizat ca accepti orice cerere din partea superiorilor sau colegilor, fara a sti cand este momentul sa spui „nu” sau sa te opresti? Este un alt semnal de alarma. Lipsa unor limite clare poate duce la o scadere a respectului pentru propriile tale nevoi, iar in final asta iti afecteaza performanta si sanatatea emotionala.

 

In loc de concluzie, iti oferim un sfat: constientizeaza in primul rand ca un angajat cu adevarat indispensabil nu este cel care face totul singur, ci cel care colaboreaza eficient, isi stabileste limite sanatoase si stie cand sa spuna nu pentru a-si proteja sanatatea!