Dupa revolutia adusa de retelele sociale, Inteligenta Artificiala isi face simtita prezenta tot mai mult in viata romanilor. Desi a fost privita cu scepticism, iar multi romani inca se feresc sa apeleze la AI, un sondaj recent arata ca aproape jumatate dintre romani (47%) folosesc Inteligenta Artificiala in activitatile lor zilnice. Rezultatele studiului online, realizat de compania de cercetare Reveal Marketing Research, evidentiaza faptul ca 6 din 10 romani iau decizii de cumparare cu ajutorul AI.
Romanii fac achizitii ghidati de Inteligenta Artificiala
Cel mai recent studiu realizat de Reveal Marketing Research evidentiaza impactul tot mai mare al Inteligentei Artificiale in viata cotidiana a romanilor si analizeaza tendintele in utilizarea acestei tehnologii.
Astfel:
- 67% dintre romani considera Inteligenta Artificiala utila, inclusiv 53% dintre non-utilizatori
- 66% prefera sa comunice prin mesaje scrise, in timp ce doar 15% folosesc comenzi vocale
- 8 din 10 utilizatori cauta informatii despre branduri sau produse cu ajutorul AI
- 6 din 10 utilizatori iau decizii de cumparare cu ajutorul AI, in special barbatii
AI ajuta in procesul de cumparare prin compararea produselor si preturilor (59%), rezumarea recenziilor (57%) si recomandari personalizate (33%). Conform studiului, aproape jumatate dintre romani (47%) folosesc Inteligenta Artificiala in activitatile lor zilnice, in special femeile.
ChatGPT, cea mai utilizata platforma AI
Potrivit rezultelor sondajului, dintre platformele de Inteligenta Artificiala, ChatGPT este cea mai utilizata (60%), urmata de Gemini (29%) si Siri (21%).
Tehnologia AI este utilizata cel mai frecvent pentru cautarea de informatii generale (73%), pe locul al doilea se afla educatia si invatarea (45%), iar alte utilizari frecvente includ divertismentul (37%), sprijinul la locul de munca (31%) si planificarea personala (19%).
Marius Luican, Director General Reveal Marketing Research:
„Acest studiu reflecta tendinta tot mai accentuata de integrare a Inteligentei Artificiale in viata de zi cu zi a romanilor. Faptul ca inclusiv non-utilizatorii recunosc beneficiile acestei tehnologii demonstreaza potentialul sau urias de a influenta deciziile personale si profesionale. AI nu mai este o optiune futurista, ci un instrument accesibil si util pentru toata lumea.”
Studiul Reveal Marketing Research s-a desfaşurat online in perioada 17-21.02.2025 pe un eşantion reprezentantiv national pentru universul persoanelor cu varsta 18+, utilizatori de internet, din mediul urban. Marimea esantionului a fost de 1000 respondenti, la un nivel de incredere de 95%.