Serviciile de curierat au luat un mare avant in ultimul deceniu, pe fondul reducerii costului de transport si a barierelor legale, vamale si logistice prezente pe piata in trecut, dar si pe masura ce cumparaturile ‘clasice’ sunt inlocuite cu cele efectuate on-line.
Ruperea monopolului de stat, coroborata cu explozia cererii de servicii de curierat a facut ca toate companiile de top din acest sector de activitate (cu exceptia Postei Romane) sa inregistreze profit atat in 2013 cat si in 2014. Gestionarea problemelor legate de logistica (depozite, sisteme de urmarire si optimizare a transporturilor si coletelor) si de personal determina in mare masura nivelul de profitabilitate in aceasta industrie deosebit de competitiva.
Este de remarcat ca structura industiei face posibil ca firmele cu actionariat romanesc sa detina pozitii competitive importante la nivel local, alaturi de companiile multinationale consacrate. In plus, pozitia istorica de monopol detinuta de Posta Romana se erodeaza continuu pe segmentele de curierat intern si extern, precum si alte servicii adiacente, dar ramane importanta pe partea de servicii obligatorii.
Anul 2014 a adus cateva schimbari in Top companii de posta si curierat comparativ cu 2013, Postmaster din Bucuresti, locul 9 in 2013, a parasit acest clasament, in timp ce Alenis Trading din Bucuresti este nou intrata in acest clasament. 6 dintre companiile care compun acest clasament (pozitiile 1, 2, 3, 4, 7, 8) si-au pastrat aceleasi pozitii ca in anul precedent, iar Urgent Cargus din Ilfov a urcat o pozitie si a ajuns pe locul 5 si Ups din Bucuresti a coborat o pozitie si a ajuns pe locul 6.
Locul 1 este ocupat, ca si in 2013, de Compania Nationala Posta Romana. Procesul de restructurare a serviciilor si operatiunilor CN Posta Romana a continuat si in 2014 cu sincope: numarul de angajati s-a redus cu 3.626 de persoane in 2014 la 25.240. Cifra de afaceri din 2014 in valoare de 1,1 miliarde lei a fost cu 27,4 milioane lei mai mica comparativ fata de 2013. Totusi, in 2014 compania a reusit sa genereze profit net de 22,8 milioane lei, fata de o pierdere de 29,4 milioane in 2013.
Fan Courier Express din Bucuresti ocupa pozitia a doua a clasamentului. La sfarsitul anului 2014 firma avea o cifra de afaceri de 333,6 milioane lei, in crestere cu 53,2 milioane lei comparativ cu 2013 ceea ce reprezinta aproape 19%. Firma a raportat un profit de 61,4 milioane lei, cu 15,7 milioane lei mai mare ca in 2013. Numarul total al angajatilor este si acesta in crestere, de la 1.267 de persoane in 2013 la 1.573 in 2014, reflectand majorarea cifrei de afaceri.
O alta companiei care se mentine pe aceeasi pozitie si in 2014 ca in 2013, locul 3, este DHL International, care in 2014 a prezentat cresteri din punct de vedere al cifrei de afaceri, dar nu si al profitului net. Astfel, cifra de afaceri a curierului german a crescut de la 220,4 milioane lei in 2013 la 228,9 milioane lei in 2014. In schimb, profitul net a scazut cu 3,6 milioane lei; in 2014 valoarea acestuia a fost de 5,3 milioane lei, in timp ce numarul de angajati a ramas constant, in jurul a 400 de angajati.
Pozitia 4 ii revine, ca si in 2013, firmei TNT din Bucuresti. Cifra de afaceri inregistrata pana la finalul anului 2014 a fost in valoare de 171,8 milioane lei, in crestere cu 7,7 milioane lei comparativ cu valoarea din 2013, iar profitul companiei , 9,9 milioane lei, a scazut cu 1,5 milioane lei. Numarul angajatilor a fost de 306, in crestere cu 2 persoane comparativ cu anul 2013.
Urgent Cargus a urcat o pozitie fata de 2013 si a ajuns pe locul 5 al acestui top. Parteneriatul dintre Urgent Curier si Cargus inceput in iunie 2014 a adus cresteri importante noii entitati din punct de vedere al cifrei de afaceri care s-a majorat cu peste 40%, dar a avut un impact negativ la nivelul profitului si al numarului de angajati prin costurile de restructurare asociate procesului. Astfel, cifra de afaceri din 2014 a fost de 163,7 milioane lei, cu 48,09 milioane mai mult ca in 2013. Scaderea numarului de angajati de la 901 la 672 de persoane nu s-a reflectat si asupra profitului net al companiei, acesta micsorandu-se cu 43% comparativ cu 2013, la 3,6 milioane lei.
Locul 6 este ocupat de firma UPS din Bucuresti, care coboara cu o pozitie mai jos comparativ cu anul 2013. Cu un profit de 1,8 milioane lei, in crestere cu 616,5 mii lei, si cu un numar de 117 angajati, curierul american a inregistrat in 2014 o cifra de afaceri de 142,1 milioane lei, cu 22,2 milioane lei mai mult ca in 2013.
Urmatoarea clasata este Nemo Prod Com Impex din Bucuresti care se mentine pe pozitia 7 ca si in 2013. Desi numarul de angajati a scazut de la 361 la 315 persoane, cifra de afaceri de 85,1 milioane lei a fost cu 12,9 milioane lei mai mare ca cea inregistrata in 2013. Profitul total al companiei este si acesta in crestere, de la 1,5 milioane lei in 2013 la 3,7 milioane lei in 2014.
Ultima companie care si-a mentinut pozitia din 2013 si in 2014 este Dynamic Parcel Distribution din Ilfov , companie care in 2014 a inregistrat cresteri atat din punct de vedere al cifrei de afaceri, cat si al profitului si al numarului de angajati. Astfel, in anul 2014 cifra de afaceri a Dynamic Parcel Distribution a fost de 75,4 milioane lei, cu 12,6% mai mult ca in 2013. Profitul net este si acesta in crestere, de la 2,9 milioane lei in 2013 la 3,6 milioane lei in 2014, iar numarul de angajati in 2014 a fost de 196, in crestere cu 20 de persoane comparativ cu 2013.
Alenis Trading din Bucuresti , nou intrata in acest clasament, si Gls General Logistics Sistems din Sibiu sunt clasate pe ultimele 2 pozitii ale Top companii de posta si curierat.
Alenis Trading, locul 9,a inregistrat in 2014 o cifra de afaceri de 60,3 milioane lei, iar ocupanta locului 10, Gls General Logistics Sistems, a insumat pana la sfarsitul anului 2014 o cifra de afaceri in valoare de 44,2 milioane lei.
In opinia analistilor RisCo, anul 2015 va aduce cresterea in continuare a cifrei de afaceri in acest sector, pe fondul majorarii consumului populatiei si comertului electronic. Jucatorii importanti vor eroda si mai mult cota de piata a Postei Romane pe toate segmentele de afaceri fara legatura cu serviciile obligatorii. Firmele mai mici prezente pe piata au suficient loc de crestere, iar piata are inca probleme de competitivitate, cat timp liderul serviciilor de curierat Fan Courier raporteaza o marja a profitului net de peste 18%.