In activitatea curenta de vanzari, fie ca este vorba de vanzarea unor produse sau servicii, apare situatia de a oferi partenerilor de afaceri conditii de plata la termen. Astfel, se livreaza produsul ori serviciul, iar incasarea sumelor se agreaza impreuna cu clientul. Uneori, pentru o siguranta mai mare a platii se folosesc instrumente de plata (cec sau bilet la ordin) scadente la un anumit termen dupa ce au fost emise. Chiar si asa, nu exista siguranta absoluta privind plata serviciilor prestate; altfel spus, exista riscul de neplata al partenerului de afaceri.
Pentru a diminua acest risc, printre celelalte verificari care se pot face utilizand platforma financiara www.risco.ro se numara si verificarile la CIP si cele privind restantele la bugetul de stat. „Raportul CIP si raportul Restante fac parte din pachetul de informatii puse la dispozitia oricarui manager despre partenerii sai, pentru a reduce riscul de afaceri si a mari profitabilitatea firmelor din Romania”, a declarat Dragos Cabat, manager al portalului www.risco.ro.
Centrala Incidentelor de Plati (CIP) a fost infiintata de catre BNR cu scopul de a reduce riscul asociat instrumentelor de plata si este o baza de date in care sunt inregistrate incidente de plati cu cecuri, cambii si bilete la ordin de tipul refuzului la plata, declararii instrumentelor pierdute, furate, distruse, anulate.
Incidentul de plata reprezinta situatia in care clientul unei banci (persoana fizica sau juridica) nu isi indeplineste la timp obligatia de a efectua plata unui instrument de plata. Clientii bancilor care utilizeaza in mod necorespunzator cecuri si bilete la ordin pot intra in categoria incidentelor majore de plata.
Atunci cand apare un incident de plata, acesta este raportat catre CIP de banca clientului care nu si-a primit banii la timp de la partener, si este inscris in aceasta baza de date. Astfel, raportul CIP Online va arata daca o firma a avut incidentele de plata cu bilete la ordin si cecuri in ultimii 7 ani. O firma care nu are incidente sau care nu este inregistrata in Centrala Incidentelor de Plati ca avand evenimente in ultimii 7 ani poate fi considerata ca avand o bonitate mai ridicata decat o firma care a avut astfel de incidente.
Desigur, cu cat incidentele sunt mai numeroase, pentru sume mai mari si au intervenit in perioada recenta, cu atat riscul asociat emitentului respectiv este mai ridicat. In cazul majoritatii incidentelor cu cecuri, firma respectiva nu mai are dreptul sa emita acest tip de instrument de plata timp de un an de la inscrierea in baza de date a CIP.
Din motive de securitate, pentru firmele care au incidente CIP in utimele 2 luni calendaristice nu este recomandat sa se accepte plati la termen indiferent de modalitatea de plata: bilet la ordin, cec sau ordin de plata iar relatia comerciala sa se desfasoare numai pe baza platilor in avans.
Raportul Datorii Restante ofera informatii despre restantele la plata ale societatilor catre bugetul de stat, informatii obtinute din baza de date a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF). Raportul prezinta atat datoriile restante la buget in prezent cat si istoricul acestora pentru fiecare din cele 4 bugete: bugetul de stat, bugetul asigurarilor de stat, bugetul asigurarilor pentru somaj, bugetul asigurarilor de sanatate.
Aceasta informatie este importanta intrucat o firma cu datorii restante prezinta riscul de poprire (blocare) a conturilor bancare pana la achitarea acestor datorii, acesta fiind un risc operational major pentru parteneri. Datele raportului sunt actualizate din 3 in 3 luni conform procedurii de publicare a datelor de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala.
In cazul in care partenerul tau de afaceri are restante la bugetul de stat ce reprezinta o pondere insemnata din cifra sa de afaceri, acesta va avea probabil dificultati in a-si achita obligatiile pe termen scurt si poate oricand sa aiba conturile blocate. In aceasta siuatie acesta nu isi va mai putea achita facturile scadente catre furnizori sau chiar poate intra in insolventa. De aceea, atunci cand oferi marfa la termen unui partener, trebuie sa stii si care sunt datoriile acestuia la bugetul de stat si cum au evoluat in timp.
Site-ul www.RisCo.ro iti pune la dispozitie posibilitatea obtinerii informatiile incidentelor de plata ale oricarei firme si datoriile sale la bugetele statului. Trebuie doar sa introduci CUI-ul firmei si sa selectezi raportul dorit in ecranul de verificari RisCo. Pentru a obtine informatiile respective nu este necesar sa ai un cont pe site.