Creativitatea este o cerinta importanta a multor angajatori si reprezinta totodata un element esential pentru succesul unei companii. Totusi, de la teorie pana la practica este cale lunga. Desi angajatorii cer creativitate, mediul de lucru, dar si anumiti factori din interiorul companiei pot inhiba aceste abilitati si care reduc considerabil potentialul creativ al angajatilor.
Motive pentru care angajatii nu pot fi creative si solutii
De la presiunea de a respecta anumite termene-limita, la cultura rigida a companiei, lipsa autonomiei si un mediu de lucru stresant, toti acesti factori ii impiedica pe angajati sa gandeasca liber, sa inoveze si sa contribuie cu idei valoroase la dezvoltarea firmei.
Mediu de lucru rigid –un spatiu de lucru in care totul se deruleaza strict sau o atmosfera monotona pot impiedica gandirea libera. Un birou in care nu exista locuri pentru colaborare deschisa si zone de relaxare reduce semnificativ capacitatea angajatilor de a gandi creativ. Crearea unui mediu in care angajatii se simt confortabil va stimula imaginatia si creativitatea.
Presiune si deadline-uri imposibile - presiunea constanta si termenele limita stricte reduc din creativitatea angajatilor. Intr-un mediu in care angajatii sunt continuu impinsi sa respecte termene urgente sau sa livreze rapid rezultate, acestia pot deveni mai concentrati pe indeplinirea sarcinilor in timp util decat pe solutii inovatoare.
Control excesiv- angajatii care nu au libertatea de a-si exprima ideile nu pot aduce contributii semnificative. Micro-managementul limiteaza creativitatea. Oferind autonomie in modul de lucru o companie poate stimula creativitatea, permitandu-le angajatilor sa isi asume riscuri.
Lipsa colaborarii- o cultura organizationala caracterizata prin izolare, lucru individual, bariere de comunicare intre departamente sau echipe va reduce creativitatea. Lipsa unui cadru in care angajatii sa poata schimba idei duce la stagnare si solutii standard.
Teama de esec si critica excesiva- atunci cand ai angajati care se tem de management, nu vor manifesta nici creativitate. Daca angajatilor le este frica de faptul ca ideile lor nu vor fi apreciate, vor evita sa se exprime liber.
Nerecunoasterea eforturilor – creativitatea trebuie nu doar incurajata, ci si rasplatita. Angajatii care simt ca munca lor creativa nu este apreciata sau recompensata corespunzator pot deveni demotivati. Recunoasterea eforturilor, chiar si prin gesturi mici, poate spori dorinta angajatilor de a veni cu idei noi.