Cum sa devii consultant in marketing: Potrivit Biroului de Statistica a Muncii din SUA, se estimeaza ca cererea de profesionisti in marketing va creste cu 10% intre 2020 si 2030. Poate ca suntem partinitori, dar putem vedea de ce: marketingul este grozav! Ai ocazia sa abordezi probleme de afaceri fascinante folosind tehnici de ultima ora si sa gasesti raspunsuri la tot felul de probleme. Daca simtiti acelasi lucru, poate doriti sa luati in considerare posibilitatea de a deveni consultant in marketing.
Consultantii de marketing fac tot ceea ce face un marketer obisnuit, dar cu recompense si mai mari - si da, si provocari! Acestia au ocazia sa lucreze cu diversi clienti, sa isi dezvolte abilitatile in tot felul de proiecte interesante si, odata stabiliti, sa castige mult mai mult decat majoritatea agentilor de marketing.
Asadar, cum poti deveni consultant in marketing? In acest ghid pas cu pas, va vom prezenta tot ce trebuie sa stiti despre consultanta in marketing. Ne vom uita la ceea ce fac consultantii de marketing, ce abilitati veti avea nevoie si o foaie de parcurs clara pentru a va lansa cariera. S-ar putea sa nu se intample peste noapte, dar daca iubesti un obiectiv pe termen lung sau doua, ai putea fi pe un castigator!
Folositi meniul pe care se poate face click pentru a trece la subiectul dorit:
Consultant marketing – Ce reprezinta si de ce este important pentru afacerea ta?
Consultant in marketing online: Ce reprezinta si care este rolul sau?
10 moduri de a te promova ca si consultant de marketing independent
Angajarea unui consultant de marketing vs. un manager de marketing
Principalele concluzii si pasii urmatori
Fara alte comentarii, haideti sa revenim direct la subiect.
Mai intai de toate: Ce face de fapt un consultant in marketing?
In linii mari, consultantii in marketing consiliaza intreprinderile si marcile cu privire la modul cel mai bun de a se conecta cu clientii lor. Cu toate acestea, acest lucru poate implica o varietate de activitati, inclusiv:
In cele din urma, indiferent de activitatile implicate, a fi consultant de marketing inseamna sa conectezi marcile cu clientii lor, sa generezi clienti potentiali si sa construiesti o constientizare a marcii.
https://agentpromovator.ro/ce-inseamna-consultant-in-marketing/
Bine, am inteles care este scopul, dar ce face un consultant de marketing in fiecare zi?
Poate ca o companie vrea sa-si imbunatateasca reputatia in fata unora cu ajutorul unor relatii publice bine plasate. Poate ca isi doresc o noua strategie de social media si de continut. Poate ca vor sa lanseze un nou produs si au nevoie de sprijin pentru a decide ce categorii demografice sa vizeze. Sau poate ca doresc un rebranding complet al companiei, cu un nou aspect si o noua imagine, orientari privind tonul vocii, site web, brosuri, prezenta in social media si multe altele.
Toate aceste sarcini pot fi indeplinite de un consultant de marketing. Totusi, nu va faceti griji daca pare mult de preluat. Consultantii de marketing trebuie sa acopere o multime de baze, da, dar nu se asteapta ca acestia sa fie experti in toate. In schimb, rolul unui consultant de marketing este in primul rand strategic. De cele mai multe ori, acestia vor lasa munca practica in seama echipelor interne sau a agentiilor. Desi vor fi familiarizati cu diferite abordari de marketing digital (si cand este cel mai bine sa le foloseasca), nu trebuie sa inteleaga mecanismele profunde ale fiecarei sarcini pentru a le executa ei insisi.
In cele din urma, depinde de fiecare persoana sa decida ce servicii doreste sa ofere. Ceea ce este oarecum cea mai buna parte. Vreti sa va concentrati pe strategia SEM? Va puteti ocupa. Iti place sa concepi texte convingatoare? Puteti face si asta. Atata timp cat va pastrati obiectivul general in minte: sa ajutati companiile sa se conecteze cu clientii lor, depinde de dvs. cum sa le ajutati cel mai bine sa ajunga acolo.
Acum stim cu ce se ocupa un consultant de marketing - dar de ce abilitati ai nevoie pentru a prospera? Putem imparti raspunsul la aceasta intrebare in trei categorii:
Consultantii in marketing vor avea cel putin una dintre urmatoarele:
In cele din urma, veti constata ca nu exista un set unic de calificari necesare pentru a deveni consultant in marketing. Motivul simplu pentru care multi consultanti in marketing au o diploma este ca, la inceput, angajatorii tind sa ii favorizeze pe cei cu diplome in detrimentul celor fara. Altii aleg sa urmeze un masterat pentru a-si specializa competentele. Oricare ar fi abordarea dumneavoastra, principalul lucru este sa va demonstrati cunostintele de teorie de marketing si sa dovediti ca aveti competentele asociate necesare pentru a indeplini cu succes rolul.
Exista doar cateva locuri de munca in care succesul se masoara atat de strans cu ajutorul unor parametri predefiniti (cum ar fi rentabilitatea investitiei, procentul de generare de lead-uri sau rata de conversie). Marketingul este unul dintre ele. Prin urmare, poate mai importanta decat calificarile pe hartie este abilitatea de a demonstra ca puteti livra rezultate. Acest lucru inseamna ca trebuie sa aveti multa experienta practica intr-o serie de roluri de marketing, demonstrand ca aveti cunostinte despre practicile de marketing (de la marketingul motoarelor de cautare la social media, strategia de continut si multe altele) si capacitatea de a le utiliza pentru a realiza un plan.
Desi experienta profesionala nu este o stiinta precisa - nu exista un numar prestabilit de ani de experienta de care aveti nevoie inainte de a face pasul cel mare - in majoritatea cazurilor, veti avea intr-adevar nevoie de minimum trei pana la cinci ani in diferite pozitii de marketing. Vom aborda competentele de care aveti nevoie mai in detaliu in sectiunea 4.
Fie ca studiati la facultate sau invatati la locul de munca, exista cateva competente suplimentare care va vor fi de folos in cariera de consultant in marketing. Acestea includ:
Echilibreaza aceste trei cerinte de competente - calificari, experienta profesionala si abilitati suplimentare - si vei fi pe drumul cel bun pentru a prospera in calitate de consultant de marketing, indiferent de provocarile pe care ti le-ar putea aduce acest rol.
In ceea ce priveste salariile, consultantii in marketing pot fi platiti destul de bine. Suma exacta pe care o castigati variaza in functie de nivelul de experienta, daca lucrati pentru dumneavoastra sau pentru o firma, de domeniul de specialitate si de clientul cu care lucrati. Dar este putin probabil sa ramai flamand.
Iata cateva salarii medii ale consultantilor in marketing din intreaga lume, conform site-ului de comparare a salariilor, Salary Expert:
Desi acestea sunt doar estimari, ele ofera un ghid incurajator. S-ar putea sa nu castigati atat de mult din start, dar este ceva spre care sa lucrati. Jucati-va bine cartile si exista chiar potentialul de a castiga mai mult decat aceste cifre pe termen lung.
https://agentpromovator.ro/consultanta-in-marketing-digital/
Asa cum am explorat in sectiunea 2, majoritatea consultantilor in marketing au un fel de diploma, desi nu intotdeauna intr-un domeniu legat de marketing. Cu toate acestea, acest lucru se datoreaza in principal faptului ca consultantii in marketing au nevoie de multa experienta, iar pentru a obtine experienta trebuie mai intai sa fii angajat, iar companiile angajatoare vor alege adesea absolventii in detrimentul celor care nu sunt absolventi.
Daca aveti deja o diploma de licenta si cativa ani de experienta in roluri de marketing, s-ar putea sa fiti gata sa va lansati in cariera de consultant. Daca esti pasionat sa devii un expert, ia in considerare posibilitatea de a face un masterat. Daca aceasta nu este o optiune pentru tine, exista, de asemenea, multe cursuri online excelente de marketing digital pe care le poti explora. In cele din urma, depinde de tine sa decizi exact cand esti pregatit sa te apuci de treaba.
Cel mai bun sfat pentru a urma o cariera strategica precum cea de consultant in marketing este sa incepi de jos, sa urci si sa incerci cate putin din toate pe parcurs. Cu experienta practica de la inceput, veti avea o idee mult mai clara despre tehnicile de marketing care va plac, care functioneaza cel mai bine in diferite contexte si de ce. Exista o multime de optiuni de explorat, iar joaca cu ele va va ajuta sa intelegeti instrumentele de lucru, astfel incat sa puteti crea strategii castigatoare mai tarziu. Printre tehnicile cheie se numara:
In plus, este util sa incepi cu un rol de incepator si sa avansezi. Chiar daca aveti pregatirea necesara, daca va indreptati direct catre posturi de conducere, veti pierde multa experienta in lumea reala. Este mai bine sa inveti cum functioneaza lucrurile ca parte a unei echipe de scriitori si designeri, sa comunici cu diferite parti interesate si asa mai departe. Acest lucru va va fi de folos pe termen lung.
Un sfat pe care il veti auzi adesea atunci cand va lansati in cariera de consultant de marketing este sa va specializati. Pana la un punct, acesta este un sfat bun. Daca promiti prea mult la prea multi clienti, te vei imprastia si vei risca sa nu livrezi suficient. Pe de alta parte, insa, si opusul poate fi o problema. Specializati-va intr-o nisa prea ingusta si s-ar putea sa nu gasiti deloc de lucru.
Luati-l pe prietenul nostru Johnny No-Job, de exemplu. El este specialist in marketing de influenta pentru sectorul horticol. Si bietul Johnny gaseste cu greu suficient de mult de lucru pentru a-si castiga existenta!
In schimb, urmariti sa va specializati treptat, pe masura ce progresati.
Noi am recomanda sa aruncati plasa destul de larga la inceput. O abordare este sa alegeti o mana de tehnici de marketing cu care sunteti familiarizat si sa le aplicati intr-un sector pe care il cunoasteti bine (cum ar fi prietenul nostru Geordi La Forge, un consultant in marketing de afiliere si de influentare si in evenimente live pentru sectorul ingineriei).
O alta optiune este sa alegeti o singura specializare la care excelati si sa o aplicati in mai multe sectoare, cum ar fi prietenul nostru Will Shakespeare, un consultant in copywriting pentru industriile tehnologiei, calatoriilor si automobilelor.
In cele din urma, veti incepe sa va construiti o baza de clienti intr-un anumit domeniu, ceea ce va va permite sa va perfectionati specializarea mai sigur. Si cu cat devii mai specializat, ghici ce? Asa este, cu atat mai mult poti cere mai mult.
O greseala frecventa pe care multi consultanti de marketing o fac atunci cand se lanseaza este sa conceapa strategii care nu sunt fezabile in cadrul bugetului si resurselor unui brand. Fara restrictii pentru prima data, poate fi tentant sa dezvolti o strategie de marketing care canta si danseaza totul, care ar atinge intr-adevar obiectivele unui brand daca ar avea tot timpul si toti banii din lume. Desi acest lucru ar putea fi in regula pentru o mare multinationala cu un buget fara fund, acestea nu sunt organizatiile care tind sa angajeze consultanti solitari. Cel mai probabil, veti lucra cu intreprinderi mai mici cu resurse limitate, mai ales cand sunteti la inceput de drum.
Familiarizarea cu bugetarea, contabilitatea financiara si abordarile de resurse umane va va ajuta foarte mult sa va fundamentati strategiile. Pentru a exemplifica, luati in considerare o strategie de social media pentru un manager de marketing singuratic care nu are aproape niciun buget si are tone de alte proiecte pe cap. Strategia pe care o concepeti va arata foarte diferit de cea pe care ati putea-o crea pentru o echipa de graficieni, copywriteri si experti in social media cu mii de dolari in buget. Ar putea parea pacat sa va retineti cele mai bune idei, dar necesitatea este mama inventiei, asa cum se spune - si veti avea clienti mai fericiti in cele din urma!
In momentul in care va veti lansa in cariera de consultant in marketing, probabil ca veti avea o retea destul de buna de contacte din functiile anterioare de marketing. Dar contactele trebuie cultivate. Pentru a prospera, va trebui sa tineti pasul cu contactele dvs. existente - atat pentru a va mentine abilitatile, cat si pentru a urmari tendintele din industrie. De asemenea, va trebui sa creati noi contacte - si nu doar ca si clienti. Dincolo de ceea ce este evident (cautarea pe LinkedIn sau participarea la evenimente de networking), exista multe moduri in care puteti realiza o retea eficienta. De exemplu:
Ultimul nostru sfat este sa nu te subestimezi niciodata. Mai ales atunci cand esti nou in domeniu, poate fi stresant cand un client te abordeaza ca expert. Dar daca ai ajuns in acest punct, ai incredere in abilitatile tale si lasa-te purtat de pasiunea ta pentru restul drumului. Unii sugereaza ca, la inceput, ar trebui sa spui "da" la orice si sa te gandesti cum sa livrezi dupa aceea.
Noi nu am sustine o abordare atat de riscanta, dar exista un sambure de adevar in a te intinde. Daca o discutie cu un client se indreapta spre un teritoriu necunoscut, concentrati-va pe ascultarea nevoilor sale, pe oferirea a ceea ce stiti si pe modul in care acest lucru i-ar putea ajuta.
In cele din urma, atunci cand spunem sa nu va vindeti prea putin, ne referim, de asemenea, sa nu va subestimati pretul. Este tentant sa va reduceti tariful pentru a castiga noi clienti, dar odata ce ati stabilit un tarif scazut este greu sa il cresteti. Aveti incredere in oameni sa va vada increderea si sa accepte un tarif mai mare ca pe un semn de valoare. Daca este prea mica, s-ar putea ca acestia sa va subestimeze abilitatile. Sunteti un profesionist, asa ca percepeti un tarif ca atare!
Iata, consultanta de marketing pe scurt! In aceasta postare, am explorat ce anume fac consultantii de marketing si cum sa deveniti consultant de marketing. Am aflat ca consultantii de marketing:
Daca vrei sa devii consultant de marketing, nu se va intampla peste noapte si vei avea de infruntat provocari pe parcurs. Dar toate acestea merita pentru satisfactia si varietatea pe care le vei obtine din acest rol.