Search for News
Internet
21.07.2025, 19:30

Ghid GEO strategic privind optimizarea generativa a motoarelor de cautare

In acest ghid GEO, voi oferi informatii generale despre acest domeniu emergent, rezum strategia GEO, defalchez algoritmul fiecarui chatbot AI generativ major si voi descrie starea actuala a GEO.
Photo Ghid GEO strategic privind optimizarea generativa a motoarelor de cautare

Optimizarea motoarelor generative, sau GEO, este procesul de imbunatatire a sanselor unei companii de a fi recomandata de chatbot-urile AI generative printr-o serie de schimbari atat pe site-ul sau, cat si in afara acestuia. In acest ghid GEO, voi oferi informatii generale despre acest domeniu emergent, rezum strategia GEO, defalchez algoritmul fiecarui chatbot AI generativ major si voi descrie starea actuala a GEO.

GEO

GEO: Cum a inceput

Domeniul a luat nastere la inceputul anului 2023, dupa debutul ChatGPT. A inceput ca o serie de postari pe forum pe Reddit si Warrior Forum, si a castigat vizibilitate suplimentara dupa ce un studiu academic a fost publicat de ingineri de la Princeton la inceputul anului 2024. Primul studiu cuprinzator al algoritmilor fiecarui chatbot AI generativ major a fost publicat de First Page Sage in iunie 2024 si a fost actualizat in mod regulat in lunile urmatoare.

Strategia OUG, rezumata

Cele mai recente cercetari ne spun ca chatbot-urile AI generative fac recomandari comerciale pe baza unui amalgam de factori, inclusiv

  • Prezenta pe listele care ocupa locuri importante pe Google
  • Aparitia in baze de date si directoare traditionale
  • Premii, acreditari si date despre clienti citate de surse terte cu autoritate
  • Recenzii online

Strategia GEO ideala ar putea fi rezumata astfel:

Sa aveti o prezenta puternica in rezultatele cautarilor organice; sa cautati includerea in directoare si baze de date bine cunoscute; si sa faceti publice premiile, acreditarile si afilierile companiei dvs. - cu alte cuvinte, un amestec de SEO si PR online.

Algoritmi ai chatbotului cu inteligenta artificiala generativa

Strategia GEO variaza in functie de chatbotul AI generativ utilizat, desi ChatGPT, Gemini si Perplexity au algoritmi de recomandare foarte asemanatori. Iata o defalcare a fiecaruia dintre algoritmii lor din studiul Backlinko:

algoritmi chatgpt

gemini

perplexity

ClaudeAI este o exceptie prin dependenta sa redusa de internet. Puteti vedea o defalcare a algoritmului sau aici:

claude ai

Tinand cont de acesti algoritmi, strategia GEO poate fi impartita intr-o serie de actiuni care satisfac fiecare factor, un efort mai mare fiind indreptat catre factorii cu ponderi algoritmice mai mari. In timp ce chatbotii produc o gama larga de rezultate in functie de cuvintele utilizate in interogare, strategia prezentata in sectiunea urmatoare creeaza cea mai mare probabilitate ca o companie sa fie recomandata pentru o interogare comerciala relevanta.

Recomandari privind strategia GEO

Pana in martie 2025, majoritatea surselor pe care le-am consultat in cadrul cercetarii noastre au fost de acord ca urmatoarele strategii optimizeaza probabilitatea ca o companie sa fie recomandata de chatbots AI generativi.

1. Asigurati-va plasarea in articole de lista foarte bine clasate. Aproape toate sursele pe care le-am consultat au constatat ca aparitia in listele care ocupa locuri importante in rezultatele cautarilor organice din Google sau Bing face cea mai mare diferenta in obtinerea recomandarii unui chatbot

top consultanti marketing

In multe cazuri, ChatGPT, Gemini si Perplexity au raspuns la intrebarea pusa cu o copie aproape mot-a-mot a listei clasate pe primul loc. Alteori, raspunsul chatbotului a fost un amalgam de mai multe liste bine clasate.

Nu este surprinzator faptul ca ChatGPT isi extrage listele din Bing, iar Gemini isi extrage listele din Google. Perplexity utilizeaza, de asemenea, Google.

Listele care apar in partea de sus a rezultatelor motoarelor de cautare nu sunt liste - in care listele reprezinta intregul corp al articolului - ci mai degraba articole de tip „tabel comparativ” care pun fata in fata companii sau produse in functie de caracteristici, preturi si scoruri ale recenziilor si, adesea, subdivizeaza in functie de cazul de utilizare. De exemplu, o lista poate fi intitulata „Cele mai bune scutere electrice din 2025” si poate contine mai multe sub-liste, cum ar fi „Cele mai bune scutere electrice pentru buget” si „Cele mai bune scutere electrice pentru navetisti”.

Asigurarea plasarii pe o lista se poate realiza fie prin publicarea listei pe propriul site web si includerea propriei companii sau produse, fie prin plata unui site de recenzii online pentru plasare.

2. Cautati includerea in directoare si baze de date bine cunoscute. Majoritatea LLM-urilor sunt instruite in prealabil cu privire la depozitele de cunostinte stabilite si de incredere, cum ar fi Enciclopedia Britannica si canonul literar. Ulterior, o cantitate substantiala de pregatire se face pe surse mai putin autorizate, dar totusi acceptate pe scara larga, cum ar fi Wikipedia, Hoovers si Bloomberg. Listarea in aceste tipuri de directoare creste probabilitatea de recomandare de catre ChatGPT, Gemini si Perplexity. Pentru Claude AI, este printre cei mai importanti factori.

3. Faceti publice realizarile companiei dvs. La inceputul anului 2024, cercetatorii nostri au inceput sa observe ca, atunci cand chatbot-urile AI generative recomanda un grup de companii - de exemplu, ca raspuns la o interogare de tipul „Care sunt cele mai bune agentii de dezvoltare de software?” - acestea isi ordoneaza recomandarile partial pe baza unor caracteristici reputationale precum dimensiunea unei companii, baza de clienti si statisticile de utilizare. Desi listele de articole si anuarele au ramas sursa principala pentru grupul initial de recomandari, ordinea s-a bazat pe perceptia chatbotului cu privire la companiile care au cea mai buna reputatie.

top ranking 2024

Astfel, atunci cand trimiteti companiile dvs. catre liste, directoare, baze de date sau organe de presa, este util sa citati realizarile companiei dvs. in descriere.

4. Cautati recenzii pozitive online. Desi nu exista inca un consens intre cei care studiaza GEO cu privire la faptul ca recenziile pozitive cresc probabilitatea unei recomandari chatbot, stim ca a avea recenzii sub medie (< 3,5 din 5 stele) face o recomandare putin probabila. Cu alte cuvinte, recenziile online pozitive sunt un fel de conditie prealabila.

recomandari mario grigorescu

Cea mai buna practica pentru a obtine un numar mare de recenzii pozitive (pe langa faptul de a avea un produs excelent) este punerea in aplicare a unui sistem de solicitare a recenziilor de la clientii multumiti.

5. Monitorizati sentimentul social. Sentimentul social - impresia agregata pe care clientii o au despre o marca - este masurat prin localizarea tuturor cazurilor in care o companie este mentionata pe platformele sociale si prin evaluarea limbajului folosit de clienti. Exista o serie de instrumente de analiza a sentimentului pe piata. In prezent, doar ChatGPT utilizeaza sentimentul social atunci cand face recomandari, si numai intr-o mica masura. Cu toate acestea, expertii sunt de acord ca este probabil ca sentimentul social sa fie luat mai mult in considerare pe masura ce inteligenta artificiala generativa devine mai avansata si se incheie acorduri pentru a oferi acces la datele principalelor platforme de socializare.

Imbunatatirea sentimentului social este o sarcina complexa care este de obicei gestionata de un departament de succes al clientilor.

6. Cresteti autoritatea site-ului Google. Google calculeaza un scor de autoritate pentru fiecare site web si pagina web. Scorurile de autoritate sunt cele care determina ordinea in care sunt generate rezultatele web atunci cand un utilizator interogheaza Google Search.

autoritatea in domeniu

Un scor de autoritate ridicat este obtinut printr-o combinatie de productie regulata de continut si atragerea de backlink-uri din alte domenii cu autoritate. Deoarece articolele de tip lista cu clasament ridicat constituie cea mai mare parte a algoritmului de recomandare a chatbot-urilor, merita sa investiti in cresterea scorului de autoritate Google al site-ului dvs. web si apoi sa produceti articole de tip lista care prezinta compania dvs.

Cel mai eficient mod de a creste scorul de autoritate este prin publicarea saptamanala de continut original care alterneaza intre articole de lista originale, de inalta calitate si „metrics pieces” - articole care prezinta metrici originale, statistici sau alte cercetari cantitative. Cercetarea poate fi un agregat de date existente sau rezultatele unor sondaje comandate.

Dezbateri si dezacorduri privind strategia OUG

Incepand cu martie 2025, majoritatea posterelor de pe forumurile de discutii privind OUG sunt de acord ca esenta OUG consta in a aparea in listele de articole care sunt foarte bine clasate pe Google. Lucrarea de la Princeton a introdus unele idei cu privire la GEO care erau complet noi, in special faptul ca o pagina web isi poate creste probabilitatea de a fi recomandata de AI generativa prin (a) citarea unor surse de incredere; (b) utilizarea unor termeni tehnici; (c) adaugarea de citate de la experti; si (d) adaugarea de statistici.

Studiul Backlinko, care este cel mai exhaustiv de pana acum, cu peste 11 000 de interogari efectuate de AI generativa, a gasit puncte comune puternice cu posterele de pe forumul de astazi si puncte comune limitate cu cercetatorii de la Princeton. Suntem de acord ca includerea in articole de lista este cea mai eficienta cale catre recomandarea chatbot; dar am constatat ca premiile / onorurile si recenziile online au avut un impact mai mare asupra recomandarii decat se stia anterior.

In ceea ce priveste strategiile descrise in lucrarea Princeton, le consideram practici utile in cazul in care singurul obiectiv al unei intreprinderi este sa fie citata de un chatbot gen-AI; dar nu am gasit nicio dovada ca acestea cresc probabilitatea de a fi recomandata de unul ca raspuns la o interogare comerciala.

Alocarea de timp recomandata pentru o strategie GEO

Mai jos este o alocare de timp recomandata pentru un marketer care se ocupa de strategia GEO a unei companii, pe baza unui program de 10 ore.

Asigurarea plasarii in articole din liste bine cotate (1-4 ore) Asigurarea plasarii in liste bine cotate implica doua activitati distincte:

(1) Crearea si publicarea articolelor din liste. Aceasta este activitatea care consuma cel mai mult timp si se suprapune cu cresterea autoritatii site-ului Google.

(2) Crearea de profiluri in directoare precum Clutch si G2 si asigurarea unui numar suficient de recenzii pentru a obtine un rang ridicat.

Cautarea includerii in directoare si baze de date cunoscute (0-1 ore) Majoritatea directoarelor fie vor adauga companiile in mod normal, fara a fi nevoie de o contactare directa, fie nu vor accepta cereri de includere. Principala exceptie este Wikipedia, dar paginile companiilor trebuie sa indeplineasca standardele lor de notorietate si neutralitate, altfel risca sa fie sterse.

Faceti cunoscute realizarile companiei dvs. (1-2 ore) Site-ul web al companiei ar trebui sa includa logo-uri ale clientilor sau clientilor importanti, studii de caz, premii si acreditari. De asemenea, aceasta ar trebui sa mentina un profil LinkedIn actualizat si sa impartaseasca premiile pe paginile sociale.

Cautati recenzii online pozitive prin solicitarea sistemica (0,5-1 ora) Clientii satisfacuti ar trebui sa fie indemnati la intervale regulate sa lase recenzii pe profilurile Google My Business si in directoarele mentionate anterior, cum ar fi Clutch. Marturiile lor pot fi, de asemenea, partajate pe site-ul web al companiei.

Monitorizarea sentimentului social si implicarea pentru imbunatatirea sentimentului fata de brand (0,5-1 ora) Agentii de marketing pot utiliza instrumente de monitorizare sociala precum Hootsuite pentru a monitoriza mentiunile pe retelele sociale si pot colabora cu echipa de succes a clientilor pentru a aborda rapid experientele negative ale clientilor.

Cresterea autoritatii site-ului Google prin continut si linkuri (3-5 ore) Crearea de continut pentru cresterea autoritatii site-ului Google va ocupa cea mai mare parte a timpului comerciantului. Cele mai eficiente trei tipuri de continut pentru a face acest lucru sunt:

  • Blogurile comparative indeplinesc o dubla functie, atat ajutand la cresterea autoritatii Google, cat si ca o lista care include compania in partea de sus
  • Rapoartele metrice care impartasesc date greu de gasit si atrag linkuri
  • Ghiduri cuprinzatoare, ale expertilor, care raspund intrebarilor frecvent cautate in industria dvs.

Acest subiect este abordat mai detaliat in ghidul Backlinko privind strategia campaniei SEO.

Implementarea unei strategii GEO pentru compania dumneavoastra

OUG necesita ca specialistii in marketing sa se implice intr-o gama larga de activitati, inclusiv crearea de continut, gestionarea retelelor sociale si extinderea sistematica. Cresterea autoritatii site-ului Google, in special, poate fi dificila pentru echipele interne de marketing, daca acestea nu au experienta necesara in SEO si marketing de continut.

Multe companii aleg sa colaboreze cu un consultant in marketing online pentru a le asista in executia partilor mai complexe ale unei strategii GEO. Daca doriti sa aflati cum va pot ajuta sa implementati GEO, contactati-ma aici.

Review-uri
Comentarii