Dintre toate, piesa care necesita cea mai multa atentia este lantul. Trebuie sa il mentii curat si uns, riscand altfel sa strici odata cu el pinioanele si angrenajul (care nu sunt chiar ieftine). Cel mai usor mod de a-l curata este spalarea in gaz (sau benzina, motorina, diluant, depinde ce ai la indemana). Problema este ca trebuie demontat de pe bicicleta pentru o spalare eficienta si, mai ales, pentru a evita scurgerea combustibilului pe cauciucuri (pe care ai toate sansele sa le strici daca nu esti atent).
Pentru a demonta lantul ai nevoie de o presa de lant. Aceasta metoda e buna (dar incomoda) daca iesi rar si mai mult in oras, caz in care va trebui sa cureti lantul la 1-2 luni. Daca mergi mult si iesi des pe pamant (ca sa nu mai pomenesc de cauciucurile mele care ridica de doua ori mai mult praf decat unele obisnuite) solutia ideala este sa folosesti un master link (cheita care iti permite sa desfaci lantul repede si fara scule). Exista si o solutie de compromis, in cazul in care nu vrei sa dai lantul jos – curatatorul de lant. Permite curatarea decenta (dar lasa particole de nisip intre zale) si rapida a lantului, dar la un pret ridicat. Nu numai ca vei plati pentru el pretul unui lant bun, dar se strica (de obicei se desfac periile) destul de repede. Daca te hotarasti sa il incerci, cauta solutii degresante care nu ataca plasticul pentru a-i prelungi viata.
presa de lant pentru bicicleta
Presa de lant se gaseste destul de rar in magazinele de biciclete , fiind cumparata de obicei de catre service-uri sau de catre pasionati. Mai usor se poate achizitiona de la un magazin online precum Biciclete-ieftine.ro (in general din tara, nejustificandu-se plata drumului din alta tara decat in cazul unei comenzi mai mari). Nu este greu de folosit, dar nu strica niste sfaturi:
Este mult mai usor sa lucrezi daca schimbi pe foaia mica (poti chiar da jos lantul si de pe ea daca nu ti-e frica sa-ti zgarii cadrul) si sa cobori lantul pana la cel mai mic pinion.
Daca nu te ajuta nimeni poti tensiona schimbatorul de pinioane blocand intre spite un patent sau alta scula pe care o ai la indemana (cu grija la spite).
Cauta, inainte de a te apuca sa desfaci lantul, pinul cu care a fost inchis initial lantul. De obicei e usor de deosebit de ceilalti pini, fiind mai inchis la culoare. Multi producatori de lanturi folosesc pini care pot fi folositi de mai multe ori, caz in care nu conteaza de unde il desfaci. Din pacate, cei de la Shimano s-au gandit sa mai scoata niste bani folosind la toate lanturile mai sus de HG53 pini de unica folosinta (avand o buza care se rupe la desfacere) care costa aproape o treime din pretul unui lant. Lanturile Shimano cumparate neimpachetate au un pin diferit care se poate folosi de mai multe ori dar cele ambalate se livreaza cu un pin de unica folosinta. Considerand interesanta ideea, au aplicat metoda si alti producatori si de aceea, inainte de toate, este indicata studierea lantului.
incearca sa cumperi o presa de lant buna in loc de una ieftina fiindca banii pe care i-ai economisit nu vor ajunge pentru a cumpara lanturile pe care le strici cu o unealta slaba.
Asigura-te ca ai asezat presa in pozitia corecta, riscand altfel sa scoti/strangi pinul pe diagonala stramband zalele.
Nu scoate complet pinul din za fiindca va fi foarte greu de pus la loc. Pastreaza 1mm din pin in interiorul lantului impuscand astfel doi iepuri: vei putea monta provizoriu cele doua capete ale latului (lucru bun cand nu ai o mana de ajutor) si ai sanse mai mari sa strangi pinul in pozitia corecta.
master link lant bicicleta
Master link-ul este, dupa cum spuneam mai devreme, cea mai comoda cale de a monta/demonta un lant. Unii considera ca nu este destul de rezistenta si prefera nituirea. Eu nu am rupt pana acum nici unul (oare asta inseamna ca nu trag destul de lant?) asa ca va ramane in continuare preferatul meu. Se gaseste pe diverse marimi (pentru lanturi de 7, 8 si 9 pinioane) si nu am intalnit, pana acum, incompatibilitati intre producatori de cheite si lanturi. Pentru a pregati lantul trebuie sa scoti o jumatate de za lasand la ambele capete un tata (daca e sa fac analogie cu mufele). Dupa ce ai imbinat cele doua parti ale cheitei (prinse deja de lant) trebuie sa apesi o pedala tinand frana spate pentru a fi sigur ca s-a blocat. Cheita poate fi folosita la mai multe lanturi pana se intinde si distanta dintre nituri devine mai mare decat la restul zalelor.
Pentru curatare, atunci cand nu ai nici una din substantele pe care le-am recomandat sau nu vrei sa aduci mirosuri neplacute in casa, poti folosi si apa (preferabil calda) cu sapun (sau chiar mai bine, detergent de vase) cu conditia sa il usuci imediat dupa ce l-ai spalat. Operatiunea se repeta, chiar daca pare curat la o prima examinare, pana nu se mai simt particole de nisip intre zale. Cele mai eficiente metode pentru uscare pe care le-am gasit eu sunt, in ordine: la flacara aragazului, cu uscatorul de par sau pe calorifer (atunci cand functioneaza :P).
Daca nu montezi imediat lantul inapoi pe bicicleta il poti lubrefia si depozita intr-o punga pentru a-l feri de rugina (care apare surprinzator de repede, mai ales daca este ridicata umiditatea aerului). Daca il montezi, amana ungerea fiindca e mai usor sa lucrezi cu un lant uscat.
Despre solutiile de uns lantul se pot spune multe. Unele aduna mai mult praf decat altele ori lubrefiaza mai bine sau mai prost, costa mai mult sau mai putin, dar important este sa le folosesti. Un lant uns cu ulei de bucatarie (bineinteles in lipsa de altceva) lucreaza mai bine decat unul uscat. Cel mai ieftin si obisnuit ulei este cel de motor (cu cat mai gros cu atat mai bine) de la masina parintilor tai (sau a ta). Se mai poate folosi ulei de furca, de mecanisme fine, vaselina (nerecomandata iarna deoarece se ingroasa prea tare si pierde proprietatile de ungere), etc.. Exista si uleiuri speciale pentru lanturi de bicicleta sau spray-uri pentru motociclete, dar nu cred ca merita sa dai banii de pe un lant pe doua astfel de recipiente (sau sa iti incleiezi jumatate de bicicleta folosind spray-ul). Preferata mea este fierberea in seu de oaie fiindca mentine lantul curat o perioada mai mare. Metoda are, totusi, mai multe neajunsuri: necesita mult timp, face miros in casa si este greu de gasit seul de oaie (daca nu ai rude la tara).
Toate metodele pomenite mai sus necesita o stergere cat mai buna a lantului cu o carpa uscata (la seul de oaie preferabil inainte de a se intari) pentru ca acesta sa atraga cat mai putin praf.
Daca pinioanele si angrenajul sunt deja curatate inseamna ca esti gata de o plimbare ;).